Tuk Wan dan falsafah syiling

Tuesday, September 11, 2012 · Posted in , ,


Tidak ramai yang sempat melihat datuk nenek sendiri dan ramai juga yang tidak ada banyak pengalaman dan memori pasal mereka. Sama macam aku juga.

Ini cerita pasal tukwan sebelah mak aku yang kami panggil Wan Mat. Sepanjang hayat dia, seingat aku tak pernah dia tak bagi duit raya kat cucu-cucunya meski kami menginjak remaja. Tapi, itu bukanlah apa yang istimewa tentang dia.

Apa yang istimewa, duit raya yang diberikan itu adalah duit syiling yang jumlahnya tidak pernah konsisten dan dihulur terus tanpa apa-apa sampul pun. Nasiblah kalau aku dapat syiling seringgit, ada juga aku dapat 50sen, 80sen, 1.20 atau 1.50.

Syiling itu akan dikira bersama duit raya lain. Sudahnya, jumlah duit raya aku tidak pernah cukup genap kerana nilai sen di hujungnya. Perkara itu berlarutan hingga aku besar panjang dan bergelar budak kampus, yang mengikut fahaman Melayu kau sudah tidak layak lagi terima duit raya. Tapi, Wan Mat masih dengan syilingnya sebagai duit raya.

Entah falsafah dan mesej apa yang mahu Wan Mat sampaikan. Aku betul-betul tak tahu hingga sampai masa dia pergi jauh dari hidup aku, meninggalkan aku kenangan yang sedikit. Dan menjelang Aidilfitri selepas setahun dia tiada, aku akhirnya temui falsafah syilingnya.

Ketika dunia menjadi bertambah material. Ketika duit raya dilihat sebagai beban. Ketika anak kecil kian pandai meraikan nilai wang. Ketika kita yang dewasa mula merasakan raya sudah tidak membawa erti apa-apa. Syiling Wan Mat datang sebagai tanda ingatan. Ya, cuma tanda ingatan yang tidak pernah padam.


"Besaq ka kecik ka. Raya wan bagi duit raya."

One Response to “Tuk Wan dan falsafah syiling”

Anonymous said...

selalunya yang lain dr lain itu ada istimewanya dan kepelikan itu akan disimpan hingga hujung nyawa dan diwarisi mereka seterusnya- bantalbusuk

Powered by Blogger.