cuti

Friday, February 11, 2005

CUTI

Selamat Maal Hijrah...

Selamat Tahun Baru Cina...

Nasib baik Malaysia cuma ada 3 kaum yang besar. Kalau 10 kaum aku dah boleh cuti tiap-tiap bulan. Orang kerja mesti suka sebab gaji jalan walau pun kerja tak jalan.

Cuti di Malaysia banyak melemahkan produktiviti. Pelajar macam aku akan kena sleepy syndrom sebab boleh tidur bila-bila masa aku suka di samping bersuka ria menghabiskan duit mak bapak. Tak ada siapa nak marah-marah.

Shah Alam lengang. Bukankah Shah Alam bandar Melayu? Wei, Shah Alam bandar studentlah. Student banyak balik kampung meraikan Gong Xi Gong Xi. Jalan lengang. Kompleks PKNS kosong. Alam Sentral senyap. Tak ada awek-awek cantik dan tak ada pemandangan indah. Macam dilanda Tsunami.

Pelajar Melayu cukup suka cuti. India cuti, Melayu pun cuti. Cina cuti, Melayu lagilah. Aku pun hairan. Apakah rakyat Malaysia terlalu tertekan kehidupannya sehingga memerlukan cuti yang banyak dan lebih.

Cuti sikit balik. Sanggup berebut beli tiket. Tak kuasa I peluh-peluh ni tau...

Aku cuti di Shah Alam saja. Mana berbaloi cuti 5 hari! (kata aku yang terlepas membeli tiket ke Alor Star). Tinggallah aku bersama Jarul, Wan dan Aslam. Rumah sewa kami sudah diselubungi aura-aura misteri nusantara. Jeng! Jeng! Jeng!

Kelambu: Nasib baik motor tak pancit, kedai pomen tak buka lagi maa...

Powered by Blogger.