subjek dan predikat

Thursday, February 03, 2005

SUBJEK DAN PREDIKAT

Manusia adalah subjek. Hidup adalah predikat

Dalam Bahasa Melayu ada kata subjek dan predikat.

Contohnya, Saya adalah seorang yang malang. Saya adalah subjek dan malang adalah predikat.

Dalam Matematik, kata subjek dan predikat adalah pembolehubah yang boleh ditukar-tukar.

Dalam kehidupan pula, apabila kita dalam kesedihan, kesengsaraan, kesakitan atau apa saja kita selalu beranggapan bahawa kitalah manusia yang paling malang di dunia walhal malang itu adalah predikat. Tak kekal dan boleh diubah-ubah. Percayalah..!!

Cuba gantikan perkatan malang dengan bertuah, maka akan jadilah Saya seorang yang bertuah.

Ya, Saya juga boleh bertuah. Malang boleh diubah.

Begitu juga dengan kata subjek. Cuba gantikan Saya dengan Kau, maka akan jadilah Kau seorang yang malang.

Ya, bukan kita seorang saja yang malang di dunia ni. Orang lain juga ada yang malang seperti kita iaitu dia, mereka, engkau, kami dan macam-macam lagi.

Kata pensyarah aku, apabila kita susah makan maggi jangan tengok orang yang makan nasi tapi tengok orang yang makan pasir.

Bukan kita saja yang malang. Banyak lagi manusia yang sama dan lebih malang dari kita.

Hidup kita tidak statik dan boleh diubah. Malang menjadi tuah. Tuah pun boleh menjadi malang. Jangan menyalahkan takdir.

Kelambu: Redha.. Percaya.. Sabar..

Powered by Blogger.