cinta si gembala lembu (part II)

Monday, April 24, 2006

CINTA SI GEMBALA LEMBU (PART II)

Abang.
Itu bukan lagu tapi puisi untuk kamu. Cinta Si Gembala Lembu. Puisi tentang kamu yang kecewa. Yang aku cipta. Kerana cinta.

Susu lambang kesucian. Adalah titik pertemuan cinta kamu berdua. Dan Nani adalah rahmat Tuhan. Yang menemukan kamu dengannya.

Abang.
Cinta bukan kebetulan. Tapi ketetapan. Biarpun abang sakit. Tapi bayang-bayang abang padanya akan tetap wujud. Di buku teksnya. Di pena mata bulatnya. Di kerudung polosnya. Di cermin kamar mandinya. Di sofa asramanya. Intuisi saya barangkali begitulah.

Cerita cinta sebenarnya sama. Mana-mana ia wujud sekali pun. Kita akan berasa sakit, gembira, sengsara, suka dan kecewa. Dan tak pasti. Bezanya abang seorang gembala lembu. Bukannya penggali kubur. Saya pula pelajar. Masakan dapat saya faham lebih dari sengsara yang abang tanggung.

Abang.
Kamu jangan lemah diri. Kerana kamu punca aku berdiri. Cinta memang menghairankan. Dia datang sesuka hati. Dia pergi pun sesuka hati. Anehnya cinta Tuhan itu datangnya selalu. Tapi kita pun sering lupakannya. Selalu-selalu.

Jangan merendah diri. Saya kesal apabila abang mengatakan abang tak layak untuk cintanya. Saya rasa terpukul. Kamu jangan miskinkan diri lagi. Tolonglah.

Abang.
Setiap benda di dunia ada sempadan. Ada bayaran. Tapi cintalah yang merobohkan tembok-tembok sempadan itu. Melangsaikan bayaran-bayaran itu. Tetapi sayang. Manusialah yang meletakkan cinta itu ada bayarannya.

Abang.
Memaksa cinta untuk pergi atau hilang samalah seperti memaksa Nani berjalan zig-zag hanya kerana gusarkan dia tersadung batu dan terjun ke perigi buta . Dia takkan mampu. Biarlah dia berjalan semahu hatinya biarpun yang akan dia tempuh itu sakit-sakit belaka. Dan begitulah cinta yang cuba abang buang. Jauh-jauh.

Abang.
Selamat menempuh hari penuh ketabahan. Ada masa kita ketemu. Mencicip segar susu di padang gembalamu.


TAKZIAH

Al-Fatihah buat Tun Ghafar Baba.

Powered by Blogger.