kenangan yang berbaki part 5-hero

Tuesday, June 06, 2006 · Posted in

KENANGAN YANG BERBAKI (PART 5) - HERO

Pekan Pendang yang damai. Dulu. Aku pemastautin di rumah penghulu. Hadapan lamannya ada bangsal menunggu bas yang menjadi pengkalan kambing-kambing berteduh dan berak. Tahinya bulat-bulat macam makjun.

Aku. Abang Kit. Abang Ah. Masih kanak-kanak kecil. Kami akan dikhatankan di klinik kerajaan. Mata kami pegun. Ada bias ketakutan. Geletar melihat rakan-rakan sebaya melolong dan mengilai kerana dipotong 'anu-anu' mereka.

Aaaaaaaaaaaaaaaa!!!
Aaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!
Doktorrrrr jahattttttttttttttttttttttttttttt!!!

"Siapa masuk dulu dia hero!" mama muncul dengan mata bersinar.

Aku bangun mengosok-gosok punggung yang tersarung kain pelikat kecil. Melangkah gagah ke bangku paling hadapan. Hanya kerana mahu menjadi hero di hati mama.

Giliran pun tiba. Dan aku berjalan mengedek ke dalam.
.
.
.

Kecilnya. Darjah berapa ni? Darjah 1 eh? - doktor

-geleng-

Haa. Ni mesti darjah 2? - doktor

-geleng-

Tadika? - doktor

-geleng-

Habis tu? - doktor

Darjah kosong!

Darjah kosong? Macamana tu? -doktor

Dah habis tadika. Nak masuk darjah satu.

Ooooooo. Okey.- doktor
.
.
.
.

Cuti sekolah penghujung tahun. Aku menjadi hero paling muda. Tanpa sebutir air mata.

Powered by Blogger.