orang gila, yang pertama, jojol

Tuesday, June 13, 2006 · Posted in

ORANG GILA

Pagi Sabtu lepas. Ada orang jerit-jerit. Kiri kanan kiri kanan. Kuat dan nyaring. Mengganggu tidur aku gara-gara lewat menonton Piala Dunia 2006.

Aku dah suspek ada orang gila terlepas masuk ke Universiti Kerajaan Swasta. Ye la, hari tu kerbau pun pak guard boleh bagi pas masuk. Inikan pula orang gila.

Aku berjalan kemamaian dan bertenggek di tepi jendela kamar Ayie.

Oh. Kadet Pertahanan Awam rupanya. Ya, Universiti Kerajaan Swasta sudah ada pasukan beruniform sendiri.


YANG PERTAMA

Masa mesyuarat persatuan minggu lepas. Presiden kadet tu cakap persatuan kadet diorang adalah yang pertama di IPTS.

Tapi aku rasa tak. Aku rasa apa-apa persatuan yang ditubuhkan di Universiti Kerajaan Swasta adalah yang pertama di antara IPT-IPT di Malaysia.

Sebabnya universiti ni ada dua gelaran. IPTA+IPTS. Mana taknya. Bila kau buka surat khabar mesti ada iklan "Mahu mengalami suasana IPTA di IPTS?"

Aku tak tau apa suasana IPTA di sini. Aku pun tak tau IPTA mana yang mahasiswa boleh pakai subang, rambut cacak dan warna warni. Mahasiswi pula boleh pakai skirt pendek, seluar pendek, rambut warna-warni dan baju tak ada lengan.

Mungkin kerbau masuk kampus tu suasana di IPTA kot. :P

INFO: Universiti Kerajaan Sawasta adalah IPTS mengikut penyata Kementerian Pelajaran.


JOJOL

Beberapa minggu lepas. Aku ada turun makan dengan Edi. Di 'Restoren Atap Nipah' seputar pondok guard utama.

Ada sekumpulan awek cun turut makan di situ. Semasa diorang mahu pulang, ada seorang awek tu cukup menarik perhatian aku dan Edi. Bukan mukanya tapi dadanya. Dia pakai singlet hijau berleher luas dan disarung blaus warna putih agar tangan tak berbintik disuntik nyamuk.

Bagi lelaki yang normal dan kurang imannya seperti Edi [Hahahaha] sudah tentu mata dia tak dapat mengelak dari menatap benda yang sepasang tu. Ya, betul. Besar dan terjojol sangat. Macam nak terkeluar.

Aku cakap kat Edi sambil minum kopi ais, "Kau nampak tak apa yang aku nampak?"

Edi jawab sambil meneguk air liur,"Wei, rileks dulu. Bagilah dia blah dulu kalau ye pun kau nak cakap."

Ya, betul. Besar dan terjojol. Macam nak terkeluar. Kami geleng-geleng kepala saja sambil sambung sesi makan kami yang tertunggak.

Aku taulah semua orang panggil tempat ni BB. Dia ingat Bukit Bintang kot. Tapi sebenarnya Batang Berjuntai. Alahai.

Powered by Blogger.