awak awak, awak suka makan apa?

Wednesday, September 10, 2008 · Posted in

AWAK AWAK, AWAK SUKA MAKAN APA?

Bila ada orang tanya, apakah makanan kegemaran aku? Sudah tentu aku tak boleh jawab. Kalau bini aku nanti tanya mak aku pun [kononnya nak buat surprise anniversary day ke apa ke], aku rasa mak aku pun tak boleh nak bagi jawapan yang meyakinkan. Mungkin soalan pertama dia jawab nasi ayam. Mungkin lain kali dia jawab kambing golek pula.

Sebabnya aku tak ada jawapan yang konkrit untuk soalan macam tu. Makanan kegemaran aku ialah semua aneka makanan yang sedap dan masuk dengan lidah dan tekak aku. Kadang-kadang roti sapu sekaya pun aku boleh high dan makan sambil pejam mata. Telinga aku pun dah lali mendengar kawan-kawan mengutuk, mencerca sikap aku kerana tiba-tiba saja boleh berubah menjadi pasif dan pendiam setiap kali mengunyah makanan.

Bagusnya lidah dan tekak aku ni ialah mekanismenya yang takjub, aku gelarkannya 'tekak-tak-ada-pantang' atau 'food outlaw'. Ia begitu responsif, fleksibel dan cemerlang dalam menghayati nikmat-nikmat makanan anugerah Tuhan. Kadang-kadang aku pelik dengan sesetengah orang tu yang pantang sana pantang sini [kecuali pantang sebab sakit]. Ada yang tak makan ikanlah. Tak makan daginglah. Tak makan ulamlah. Tak makan pedaslah. Ada yang hidup dengan makan ayam saja. Entah apa-apa.

Tak kisahlah macamana rare masakan kau tu. Masak lemak kanggaru ke. Landak salai cecah air asam ke. Sup kuda belang ke [bulih makan ke kuda belang?]. Asam pedas burung unta ke.

Asalkan sedap dan halal, balun!

^ gambar di atas ini ialah fillet kanggaru ^

Powered by Blogger.