dia, kawan aku yang misterius

Friday, November 07, 2008 · Posted in

DIA, KAWAN AKU YANG MISTERIUS

Aku ada kawan nama Sani. Tapi kami gelarkan dia, Sani da SBDS. Dan SBDS tu singkatan pada 'Siri Bercakap Dengan Sani'.

Sebabnya, Sani ni suka sangat bercerita pasal hantu dan hal-hal paranormal. Dia punya cerita hantu macam-macam. Kiranya tahap dia ni bawah Tamar Jalis saja. Kalau bersembang dan terbuka cerita pasal hantu silap-silap 5-6 jam belum tentu lagi setel. Nak jaga hati kawan punya pasal, melangut jugalah kami tadah telinga layan cerita Sani. Itu pun tak habis-habis. Memang telenovela tahap cedera parah.

Gelaran SBDS ni pun ada kena mengena dengan kemisteriannya. Masa aku belajar dan serumah dengan Sani dulu, dia pernah seminggu tak jumpa siang [maraton ponteng kelas]. Sebabnya, dia tidur selepas Subuh dan masuk Maghrib baru terjaga. Macam lagu nenek-nenek si bongkok tua. Siang mengantuk malam berjaga. Gila punya lama dia tidur.

Satu hari tu, lepas bangun dari tidur dan lepas basuh muka, Sani tiba-tiba terjelepuk jatuh. Pitam. Kitorang memang dah mula menggelabah. Apakah Sani diserang strok? Apakah dia diserang penyakit kardiovaskular? Tapi gelabah kami tak lama sebab tak sampai dua minit Sani dah melompat bangun semula. Betul-betul macam orang terkejut selepas baru kembali dari alam bunian.

Masa tu jangan cakaplah betapa meremangnya bulu roma kami. Dada dah dup dap dup dap. Muka masing-masing dah kuning. Dan dengan mata berurat dan suara serak Sani cakap,

"Aku dah kena buatan orang."

Dunia tiba-tiba menjadi sunyi..

Powered by Blogger.