Malapetaka Bola Sepak Malaysia II - Cara Mengatasi Masalah MyTeam

Monday, June 29, 2009 · Posted in

Ya pasal bola lagi. Harap bersabar untuk entri sensasi lain. Tuan punya blog tengah kena sampuk jin Piala Konfederasi FIFA.

Kali ni pasal bagaimana mahu mengatasi masalah kewangan pasukan-pasukan bola sepak di Malaysia amnya ataupun UPB-MyTeam khususnya. Aku buat secara snippet supaya senang faham.

1. Sebenarnya untuk mengatasi masalah kewangan UPB-MyTeam ni cuma perlukan pengetahuan matematik mudah saja dan sedikit logik ekonomi. Aku tak tau sebab apa FAM masih tak nampak dan tak mampu nak selesaikan masalah tersebut. Mungkin ini salah satu punca kenapa Che Det perkenalkan PPSMI. Sebabnya, FAM lemah matematik dan ekonomi.

2. Kata pegawai kanan FAM, setiap pasukan bola Malaysia memerlukan sekurang-kurangnya RM2.5 juta untuk mengharungi satu musim liga meliputi perbelanjaan kos pengangkutan, penginapan, gaji, elaun dan lain-lain.

3. Jadi di sini, sepatutnya semua persatuan bola sepak (FA atau FC) dalam Liga Malaysia sudah mempunyai dana pengurusan yang cukup (RM2.5 juta) untuk membiayai pasukan masing-masing sebelum liga bermula lagi.

Bukan itu saja, FA dan FC juga seharusnya sudah mempunyai draf jangka pendek dan panjang bagi menjana dan mendapatkan lagi RM2.5 juta (atau lebih) bagi mengekalkan status 'ada' pasukan mereka untuk saingan liga pada musim akan datang dan ia mesti sentiasa berterusan.

4. Ok, kita berbalik pula kepada MyTeam. Kalau dilihat laman web, senarai penaja pasukan kelab realiti tivi (dan bergabung dengan UPB Perak) ini memang bukan calang-calang. Ada Scomi, Berjaya, TV3, AirAsia, MayaTeam, Privasia dan Westport.

5. Tapi kenapa MyTeam masih bermasalah?

6. Aku cuba jelas secara mudah ikut pemahaman dan logik aku. Dalam sesuatu tajaan, akan wujud kontrak perjanjian antara pihak FA/FC dan penaja. Di sini, jumlah (RM1 juta? RM2 juta?) dan bentuk (jersi? bas? stadium? duit?) tajaan akan ditulis dengan jelas dalam kontrak. Ini termasuk jangka masa tajaan tersebut. Berapa lama ia berkuat kuasa (setahun? dua tahun?).

7. Sebelum mewujudkan MyTeam pada 2006, pihak pengurusan MyTeam pastinya sudah mempunyai dana awal hasil daripada sumber penaja dalam jangka masa tertentu (aku letakkan tiga tahun sebab 2009, kelab ni mula bermasalah). Jadi sepanjang tiga tahun tu, MyTeam FC sepatutnya sudah mempunyai dana sekurang-kurangnya RM7.5 juta bagi melangsai perkara asas pengurusan kelab tersebut (gaji, elaun, pengangkutan, lampu stadium dll).

8. Jadi sekiranya beban kewangan bertambah melebihi dana yang dimiliki, ia adalah menjadi tanggungjawab FC dan bukannya tanggungjawab penaja kerana penaja membayar seperti yang tertulis dalam kontrak. Persoalannya, bagaimanakah cara FC menambahkan dana pengurusan jika berdepan masalah kekurangan dana? Ya, cari lagi penaja baru. Tetapi masalah mula timbul apabila tidak ada penaja yang sudi menaja FC tersebut. Kalau FA negeri mungkin boleh dapatkan suntikan kewangan daripada kerajaan negeri. Tapi kalau kelab seperti MyTeam? Apakah kerajaan Selangor akan begitu murah hati memberi pelan rangsangan ekonomi untuk kelab ini? Sudah tentu tidak kerana ia akan melibatkan hal-hal politik yang akan jadi lebih rumit. Tidak mustahil kerajaan PR akan tumbang kepada BN disebabkan menaja MyTeam (sekadar contoh).

9. Pada peringkat ini, FAM akan cakap, kami kesal kerana sektor swasta tidak berminat (atau tidak patriotik) dalam usaha membangunkan bola sepak negara. Ini adalah sesuatu yang mendukacitakan.

[sila maki di sini]

10. Ok. Kenapa penaja susah menaja pasukan bola sepak di Malaysia?

11. Untuk pengetahuan anda, pelaburan dalam sesebuah syarikat besar adalah banyak dihabiskan pada bahagian pemasaran dan pengiklanan sehingga ia mampu mencecah suku ke separuh keuntungan yang diperoleh. Ini adalah kerana fungsinya yang bertanggungjawab menjana keuntungan dan menaikkan reputasi syarikat. Jadi, jangan hairan kenapa selebriti atau ahli sukan terkenal menjadi rebutan banyak syarikat untuk ditaja. Kerana mereka ini menjadi platform mudah dalam menjana pendapatan dan menaikkan reputasi produk syarikat tersebut.

12. Andaikan aku ni CEO sebuah syarikat minyak urut, KuatLagi Sdn Bhd. Tahun ni, pendapatan syarikat aku RM10 juta setahun. Sebagai CEO yang hensem dan penuh wawasan, aku bercadang menggandakan keuntungan syarikat kepada RM20 juta tahun depan. Bagi merealisasikan sasaran tersebut, aku sekarang bersedia melaburkan keuntungan syarikat sebanyak RM2.5 juta supaya orang ramai dapat kenal produk minyak urut aku dan teruja untuk membelinya sekali gus menambahkan keuntungan dan menaikkan reputasi syarikat, selain mengalahkan pesaing lain. Dalam kes studi ni pesaing ketat aku ialah minyak urut Haji Toyyib.

13. Satu hari datang dua wakil minta sponsor. Satu wakil MyTeam dan satu lagi wakil Lisa Surihani. Aku pun tanya, "kalau beta menaja kalian, apakah yang akan syarikat beta dapat?" Lalu kedua wakil tersebut pun usul proposal masing-masing. Selepas melihat kelebihan yang ditawarkan dua wakil tersebut, aku pun memilih Lisa Surihani.

Huh, dasar jantan!!, getus pengurusan MyTeam di dalam hati.

Nanti, jangan marah dulu. Aku akan terangkan sebab kenapa aku pilih Lisa untuk ditaja.

2 Responses to “Malapetaka Bola Sepak Malaysia II - Cara Mengatasi Masalah MyTeam”

Al-Kaput said...

kekurangan bola sepak kita ialah kurangnya aktiviti luar padang..
harapkan coverage tv..
sebulan sekali belum tentu dapat..
sesi jumpa peminat masa masuk final..
tu saja lah..
tak dekat di hati..
kalau ada tu perlawanan amal, persahabatan.
mana cukup, beb!

at least buka booth mana2 event remaja..
dpt tengok merchandise..
baru create awareness..
tp susah sgt persatuan2 ni..
mcm mana nk expose penaja kaw2..
siapa nak rugi, kan?

ayobkelubi said...

aku sokong kaput. pasukan bolasepak kita tak dekat dengan peminat langsung.macam mana nak korek untung?.

Powered by Blogger.