Malapetaka Bola Sepak Malaysia (Bekas Gergasi Asia) III - Kenapa Saya Taja Lisa Surihani

Thursday, July 16, 2009 · Posted in

1. Dalam asas pemasaran produk, tujuan pengiklanan ialah mencapai sasaran pengguna seramai mungkin dengan tidak mengetepikan bajet syarikat. Di sini, lebih ramai pengguna tahu pasal produk kita, lagi banyak produk kita dapat dijual. Sebab itu iklan ketika waktu perdana (berita, drama) lebih mahal berbanding iklan ketika rancangan Bicara Mufti (contoh).

2. Sama juga dengan papan iklan besar dan kecil di tepi jalan dan saiz iklan dalam majalah atau surat khabar. Nilainya berbeza kerana potensi iklannya berbeza.

3. Berbalik kepada masalah MyTeam. Kenapa aku pilih Lisa Surihani berbanding MyTeam untuk ditaja.

4. Berfikir secara satu saat pun kita sudah dapat tahu bahawa potensi iklan pada diri Lisa lebih besar berbanding MyTeam.

Pertama, Lisa ada kelompok peminat yang ramai.
Kedua, Lisa kerap muncul di kaca tivi dan sinema.

Dua poin di atas dinilai berdasarkan jumlah kutipan pecah panggung filem-filem lakonan Lisa dan kekerapan muncul di kaca tivi dalam drama-drama. Termasuk Facebook yang dikemaskini.

5. Ok. Kita lihat pula potensi iklan MyTeam dengan merujuk dua poin di atas.

Pertama, MyTeam tak ada kelompok peminat yang ramai (berapa ramai fanatik MyTeam? 1,000? 2,000? 20,000? 1 juta?)
Kedua, MyTeam jarang muncul di kaca tivi (cuma muncul dalam sedutan berita -1 minit- dan liputan liga -1 jam seminggu- di RTM).

6. Hek eleh, mana aci bandingkan MyTeam dengan Lisa sebab MyTeam bukan selebriti!? Ya, sudah tentu peluang muncul kat tivi tak ada. Ok, macamana dengan stadium? Ganti tivi untuk MyTeam ialah stadium. Sudah tentu stadium menjadi platform utama pengiklanan MyTeam yang bermain bola sepak. Perlu dinyatakan, fungsi stadium bukan saja setakat ada padang bola, tetapi sebagai tempat menghimpunkan peminat dan penyokong bola. Faham FAM?

Masalahnya, berapa kerat sangat penyokong MyTeam turun stadium?

7. Justeru tanpa berfikir selama dua saat pun aku sudah dapat tahu bahawa keputusan menaja MyTeam hanya akan mengundang MALAPETAKA!

8. Pandailah hang. Habis tu kalau dah tak ada siapa yang sudi sponsor, hang nak suruh MyTeam buat apa?

9. Pertama, MyTeam perlu tarik diri. Kedua, dibubarkan. Ketiga, tutup buku. Bukan saja MyTeam tetapi PDRM, ATM, Felda United, T-Team, Sinar Dimaja Maisara, KM Naza, PKNS dan semua kelab lain dalam liga anjuran FAM.

10. Akhir sekali adalah tugas FAM untuk gali kubur dan pacakkan nisan bertulis bola sepak Malaysia.

(Ah, malas pulak nak tulis lagi pasal bola sepak Malaysia. Namun sebarang permohonan dipertimbangkan. Haih.)

5 Responses to “Malapetaka Bola Sepak Malaysia (Bekas Gergasi Asia) III - Kenapa Saya Taja Lisa Surihani”

kingbinjai said...

ha ha aku sokong!

Adeqq said...

kesian myteam.. ahahaha

Amyz! said...

Lisa Surihani kiuuuttt...!

ainunL muaiyanah said...

eh mana boleh kelambu tidak menulis pasal bola lagi. tak boleh tak boleh

Diana Nazri said...

marah nampak!!! sabaq! sabaq! :P

Powered by Blogger.