pindah 1, tak ada air, special branch, taichi master

Thursday, July 21, 2005 · Posted in

PINDAH I

Semalam ada sesi penerangan oleh pihak HEP. Juga sesi perkenalan dengan para felo di asrama nanti. Opss, bukan asrama. Kitorang panggil kluster. Baru ada ciri-ciri swasta.

Sesi malam tu disudahi dengan sesi soal jawab dengan pihak HEP. Aku sokong dengan semua pertanyaan para fasilitator yang mewakili banyak permasalahan pelajar.

Pelajar tak puas hati dengan bayaran sebanyak RM600 yang diwajibkan pada setiap pendaftaran semester. Tapi aku berpuas hati. Nak tahu sebab apa?

Sebabnya yang pertama ialah fasiliti di dalam asrama. Ada ampaian, bilik tv, meja belajar, almari, meja makan, bilik air dan kemudahan hot-spot di setiap bilik. Kau boleh bawa barang elektrik dengan caj sebanyak RM1 sahaja untuk satu semester. Itu pun ada pelajar merungut. Aduh, subsidi betul pelajar kita ni.

Yang keduanya ialah kerana pihak universiti hanya mengenakan yuran pendaftaran setahun sekali sahaja. Bermakna pelajar hanya perlu membayar yuran asrama RM600 sahaja pada setiap semester. Anggaplah RM600 tu macam yuran pendaftaran.

Untuk pengetahuan kawan-kawan, pelajar USM pun kena bayar RM1000++ pada setiap semester di universiti mereka. Begitu juga dengan UiTM yang mengenakan RM200++ untuk setiap semester pelajar mereka. Tapi Universiti Kerajaan Swasta cuma mengenakan bayaran hostel untuk 3 bulan dan yuran awal tahun (sekali setahun) sebanyak RM500++ sahaja. Tentulah berbaloi.

Yang berbezanya cuma Universiti Kerajaan Swasta mengenakan yuran pengajian bagi setiap jam kredit untuk subjek pengajian pelajarnya. 1 jam kredit bersamaan RM200. Kalau satu semester kau ambil 18 jam kredit maka kau perlu bayar RM3600. Itu sahaja.

Kadang-kadang para pelajar ni tahu komplen sahaja padahal dia tak tahu status universiti yang didudukinya. Mereka bandingkan dengan Universiti Kerajaan. Ini Universiti Kerajaan Swastalah! Samalah seperti Petronas, Pos Malaysia dan Telekom. Kau dilindungi tetapi kau perlu mencari duit sendiri. Faham!

Sebab itu penting PTPTN. Tapi kau (baca: aku) pakai duit tu beli handphone, bayar muka kereta, beli aksesori peribadi, bersuka ria dan beriang girang.

Aku nak pesan, di Universiti Kerajaan Swasta kau perlu bayar untuk setiap ilmu yang kau belajar. Tidak seperti universiti kerajaan lain dimana bila telefon mereka melebihi yuran pengajian sendiri. Terpulang kepada korang macamana mahu meletak nilai ilmu itu pada diri sendiri.

Selamat berpindah untuk para staf dan pelajar. Selamat meneroka pembaharuan!!


TAK ADA AIR

Ada pelajar tanya En. Md Nor, Penolong Pendaftar U*****,

En., kalau kat hostel nanti tak ada air macamana?

Hah, bagi aku jawab,

Kalau tak ada air kau perlu berlari satu bangunan sampai baju kau berpeluh. Kemudian kau perah peluh tu dan kau minum.

Dah tak ada air. Carilah air. Tak pun buat report. Samalah juga kalau rumah kau tak ada air. Takkan kau nak menangis dan mengamuk tengah jalan.

'Hangin' juga aku dengan beberapa pertanyaan kurang pandai ni. Takkanlah semuanya nak dilayan. Wei, kita mahasiswalah!


SPECIAL BRANCH

Ada seorang pensyarah selalu jenguk dan baca blog aku. Sekarang dia jadi felo di asrama baru nanti. Aku tak boleh beritahu nama dia sebab takut bos panggil dia mengadap pula.

Hari tu aku komplen pasal makan. Dia telefon dan beritahu nak pancung aku sebab belum apa-apa dah keluar dalam paper (baca: blog). Tapi dia tak adalah marah-marah. Kami gelak-gelak saja kerana masing-masing sudah berkroni dan punya fikiran terbuka.

Jadi, sekarang aku dah jadi SB. Hati-hati tau kawan-kawan.. :)


TAI CHI MASTER

Sabahan suruh aku buat tai chi untuk persembahan khas dari para fasilitator pada malam penutup minggu orientasi nanti. Sabahan ajar buat dikir barat kat pelajar perempuan.

Manalah aku tau. Akhirnya aku reka sendiri gerak tai chi tu. Lantaklah.

Aku guna konsep membelah dan menghidang buah tembikai. Gerak buat sendiri. Janji nampak slow dan ala tai chi sikit. Diorang tanya betul ke aku tau tai chi. Aku jawab aku tau asas ja.

Masa habis diorang panggil aku sifu sambil tangan rapat ke dada. Aku dah rasa macam Jet Li. Wachaaa!!

Powered by Blogger.