salju jabal musa, sms to blog, pulang

Wednesday, July 13, 2005 · Posted in

SALJU JABAL MUSA



Sebenarnya hampir dua minggu menerima kiriman buku ini dari saudari Ghafirah, seorang rakan penulis yang aku kenal. Tetapi baru hari ini berkesempatan mempromosi hasil karyanya yang terkumpul bersama hasil karya rakan sasteranya yang lain. Untuk pengetahuan semua saudari Ghafirah merupakan antara pelapis muda bidang kesusasteraan negara. Bolehlah aku gelarkan dia ni sebagai generasi junior selepas Faisal Tehrani, Mawar Shafei, Nisah Haron dan seangkatannya.

Tapi itu tidak bermakna hasil karya mereka banyak berunsur romantica d'amor dan uh la la tetapi ada pelbagai nilai yang perlu dipandang oleh kita. Nilai tentang suara anak-anak muda yang menjerit dari celah-celah kehidupan mereka dan masyarakatnya. Tentang keadilan, alam sekitar, kasih sayang, globalisasi dan pelbagai unsur yang merencamkan manusia seputar dengan olah bahasa yang sarat dan segar.

Selain itu saudari Ghafirah baru sahaja memenangi Hadiah Sastera Kumpulan Utusan Kategori Cerpen 2004 dengan karyanya yang berjudul Telah Diberinya Hati (ada di dalam buku ini). Beliau juga merupakan penulis paling muda dalam anugerah tersebut. Baru 2 tahun! Eh, 22 tahunlah! (Jangan marah aa cik Gopi) :)

Dapatkan antologi cerpen ini di esastera.com yang merupakan hasil karya 5 penulis muda tanah air seperti Amiza Khusyri, Fahd Razy, Ghafirah Idris, Ida Munira dan Nimoiz T.Y. Cerpen yang terkandung di dalam buku ini pernah tersiar di dalam media-media cetak tempatan seperti Tunas Cipta, Berita Minggu, Mingguan Malaysia, Dewan Siswa, Dewan Agama dan Falsafah dan Sarina. Mereka ini boleh dikatakan bintang baru di dalam bidang penulisan tanah air.

Sebuah buku kategori U. Bagus untuk bacaan semua. Beli jangan tak beli!



SMS TO BLOG


Sekarang tak ada GPRS pun dah boleh update blog. Caj bayaran adalah mengikut bayaran sms. Cuba tengok teks berwarna biru di atas tagboard tu. Ha, itulah entri yang aku update menggunakan sms.

Tetapi entri tersebut akan digantikan (replace) dengan entri terkini yang dihantar oleh korang nanti. Ia tak disimpan di dalam arkib Blogspot. Kalau nak tahu bagaimana mahu menggunakan fungsi sms ke blog ni silalah ke blog MBA.

Nak tahu apa kelebihannya? Korang dapat memberitahu berita terkini kepada rakan blog korang pada bila-bila masa dan di mana jua korang berada. Contoh;

"Wei, kawan-kawan. Tolong aku. Aku sesat kat Midvalley ni. Tolong bagitau polis, boleh! Plzz! :("



PULANG

Pukul 11.30 pagi nanti aku akan balik ke Shah Alam. Naik bas rakyat=> Transnasional. Semester baru akan bermula. Aku kena balik awal sebab aku terlibat dengan sesi orientasi pelajar baru nanti. Maklumlah biro mesraaaa....

Nanti kalau free (baca:ada duit pergi cc) aku updatelah. Kalau malas aku pakai sms ja. Baca sajalah apa yang aku merepek kat tepi tu nanti ye..

Ok, bye!

Powered by Blogger.