duit, bahagia, gila

Monday, January 16, 2006 · Posted in

DUIT

Selalunya aku beli dua buah buku. Satu buku bercorak fiksi (novel) dan satu lagi bukan fiksi (ilmiah). Buku bercorak bukan fiksi yang menjadi pilihan aku ialah dari jenis ensiklopedia sejarah. Ada cerita pasal sejarah Dinasti Rom, Dinasti Cina, Perkembangan Islam, Genghis Khan, wabak Black Death, Firaun dan macam-macam lagi. Aku suka.

Tapi sejak kebelakangan ni pilihan buku bukan fiksi aku berubah. Aku mula kumpul buku pasal DUIT.

Nik mengamput (mengata depan-depan) pada Edi pasal aku,"Edi, tengok kawan kita sorang tu. Tak habis-habis duit, duit, duit. Duit je tahu kerja dia! Huh.."

Aku malas layan. Aku diam.

Ayie cakap," Kau sekarang ni asyik dengan duit je. Kau memang gila duit eh?"

"Ha' ah, aku gila duit."

"Tapi orang miskin pun boleh bahagia," tutur Ayie.

"Ye la orang miskin bahagia. Tapi dia boleh buat apa?"

Ayie diam.


BAHAGIA

Betul ke orang miskin bahagia? Dan orang kaya tak bahagia? Sebenarnya bahagia atau tak bahagia bagi si miskin dan si kaya ni ada empat kategori.

1. Orang miskin dan tak bahagia
2. Orang miskin dan bahagia
3. Orang kaya dan tak bahagia
4. Orang kaya dan bahagia

Korang nak pilih yang mana? Kalau aku. Aku pilih nombor empat.


GILA

Mengapa bila orang tu baca buku pasal duit, mesti kata dia gila duit? Kalau macam tu bila dia baca buku pasal seks, dia gila seks. Bila dia baca buku pasal politik dia gila politik. Bila baca buku kartun. Dia gila kartun. Bila baca buku pasal perempuan, dia gila perempuan. Begitu?

Semester lepas, Lis ada bawa buku tajuk 'Babi', karya politikus Ibrahim Saad. Buku tu ditulisnya susulan buku tajuk 'Anjing' karya SN Shahnon Ahmad. Cerita buku tu dari mula sampai akhir memang pasal babi.

Kalau macam tu orang yang baca buku tu, GILA BABI la ye.

Susahnya berhadapan dengan persepsi manusia yang malas membaca ni.

Powered by Blogger.