gathering geng jurnal 2005, hujan

Wednesday, January 04, 2006

GATHERING GENG JURNAL 2005

Pergi Gathering Geng Jurnal bagi tahun 2005 di Putrajaya. Aku menumpang kasih kereta Ana Keroncong. Turut serta di dalam kereta Ana ialah Lalbi@Black dan Ms. Berry.

Kereta Waja Ana kemek sebelah tepi pintu.
"Langgar Angsa (baca: Unser)" - Ana
"Laa.. Cakap Waja. Langgar menatang pun kemek. Pelik-pelik." - Aku

Berbanding tahun lepas gathering kali ni mencatat jumlah kehadiran yang agak sedikit. Sekitar 73 orang.

Jadi, apa yang menarik?

1. Kemunculan pengacara majlis iaitu Attokz yang dibantu dua pengacaucara majlis iaitu Bean dan Mat Jan yang tampil BERGAYa. Auww..

2. Suara Mat Jan agak tenggelam timbul. Mungkin sebab kaki mikrofon tak cukup tinggi untuk Mat Jan atau kotak speaker yang tak cukup banyak. Aku perlu sedikit konsentrasi telinga. Celoteh diorang penuh informasi dan komedi. Penuh sindir-sindiran dan perli-perlian. Nampak natural. Macam gaya penyampai anugerah-anugerah kat dalam TV.

3. Masa sampaikan anugerah Catatan Menyentuh Emosi diorang bercakap sambil menangis dan masa menyampaikan Catatan Mencuit Hati diorang bercakap sambil gelak. Ya, aksi tersebut berjaya membuat para peserta gelak terbahak-bahak.

4. Gaya Attokz santai. Sekali dengar macam DJ pasaraya Kamdar. Attokz banyak menaikkan mood para peserta yang agak malu, segan dan silu. Ada satu babak Attokz suruh semua blogger jerit tanda sokongan tapi semua tak bagi respon. Tiga kali dia suruh tapi sama sahaja. Bukan tak nak jerit tapi memang perangai rakyat Malaysia macam tu. Segan dan merendah diri lagi low profile. Aku teringat Datuk Hishamuddin pernah suruh cikgu-cikgu jerit tanda sokongan masa perhimpunan guru kat tempat aku dulu. Masa tu pun tak ada cikgu pun yang bagi respon. Masing-masing dok tengok kau aku. Dia cakap, macam ni ke cikgu sekolah? Semua cikgu kecil hati. Dia tak tau banyak cikgu yang lagi tua dari dia. Mana boleh suruh diorang jadi orang muda dok terjerit macam berkempen dan dalam konsert. Tapi Attokz tak cakap, macam ni ke blogger? Dia terus lompat ke acara berikutnya. Ternyata Attokz bijak mengawal suasana gathering dengan penuh profesional.

5. Video klip tahun ni sangat kelakar. Antaranya ialah sumbangan Tok Rimau [perincian majlis walimatul dan rakaman ucapan kemenangannya] dan Sinaganaga [kisah hidup seekor ayam gangster!]. Naga guna lagu Young and Dangerous untuk video klip ayamnya. Aku teringat satu video klip kucing kena sembelih dan dibuat nasi goreng. Kalau video klip Naga tu ditayang sebelum makan aku pasti makanan gathering tahun ni tak habis.

6. Acara nyanyi-nyanyian disampaikan dengan penuh merdu oleh Kak Ungku [lagu Melayu] dan ND [lagu Indon]. Juga nyanyian lagu rap Melayu yang disadur dari lagu PIMP-50 cents oleh Mat Jan dan Bean. [Kami tulis apa kami suka. Kami tak dibayar gaji pun. Kat rumah tak boleh online jadi kami online kat ofis. B.L.O.G.] Lebih kurang macam tu lah lirik lagu tu. Berdekah-dekah aku kat belakang. Boleh tahan juga Mat Jan flow! Cayalah dude!

7. Dapat berjumpa dengan beberapa kenalan blog baru dan juga lama. Nak tau siapa? Cuba tengok balik senarai peserta. Panjang pula aku nak senarai.

8. Pek cenderamata agak unik. Dapat tag nama yang cantik. Dapat majalah Milenia. Dapat rantai kunci berlogo GJ dan dapat buku nota berkalender 2006 dan 2007.

9. Kalau tahun lepas aku dapat cabutan malang tapi tahun ni aku dapat cabutan bertuah. Nombor Digi - 016. Aku dapat pek cenderamata. Hooray!!

Pemenang-pemenang Anugerah:

WEBLOG BARU TERBAIK - Amir Azmi

CATATAN MERANGSANG INTELEK - "Book-smart or Street-smart?" oleh El-maaniq

CATATAN MENYENTUH EMOSI - "Selamat Hari Guru" oleh Basri

CATATAN MENCUIT HATI - "Berkemut-kemut" oleh Naga

WEBLOG BAHASA INGGERIS TERBAIK - "Figurasi" oleh Adipujangga

FOTOBLOG TERBAIK - Saiful Nang

REKABENTUK TERBAIK - "Solidmind" oleh Mukeh

PROJEK TERBAIK (DALAM WEB) - "Juring" oleh Tok Rimau

PROJEK TERBAIK (LUAR WEB) - "Jiwakacau" oleh Basri

ANUGERAH WEBLOG TERBAIK 2005 - Tok Rimau

Acara ditutup dengan sesi bergambar dan salam menyalam. Lauk pauk berlebihan juga ada untuk ditapau para peserta.

Sekian. Jumpa lagi semua. Selamat tahun baru!



HUJAN PART I

Masa balik gathering hujan lebat mengiringi kepulangan aku. Di KL. Senja merembang. Aku terpaksa beli payung lagi. Kalau tak mesti terlepas bas ke Batang Berjuntai. Kat Watson, Central Market, payung sold out! Nasib baik ada lagi kedai yang jual payung. Kedai apa entah. Aku beli. RM12. Berwarna hijau muda dan bercorak bintik-bintik.

Aku rasa kalau 10 kali aku turun KL dan 10 kali KL hujan maka aku sudah ada 10 payung.

Nanti kalau nak turun KL lagi aku kenalah rajin tengok ramalan cuaca. Bukannya untuk batalkan program aku ke KL masa hujan. Tapi untuk aku buka booth jual payung masa tu. Mesti laris macam pisang goreng!

Payung! Payung! Payung murah! Payung murah! Cantik! Cantik!

Powered by Blogger.