selesai

Thursday, March 16, 2006 · Posted in

SELESAI

Teater KSRC sudah habis. Malam semalam.

Selepas ini semuanya akan bermula seperti biasa. Mengadap buku-buku komputer. Menyiapkan assignment tertunggak. Menghadiri kuliah-kuliah yang terponteng.

Bersama grup teater kerdil ini aku banyak belajar. Tentang pengurusan. Tentang komitmen. Aku pengarah. Aku punya idea. Dan aku perlukan pelakon-pelakon dan kru-kru untuk menjayakannya.

Dan kerana mereka. Segalanya tertunai.

Abah cakap,
"Dok ralit teater. Jangan dok lupa studi."

Mama buat lawak,
"Pantang tok nenek aku berlakon."

Aku senyum. "Adik bukan nak jadi pelakonlah". Hati aku berbisik.

Seni macam ulam. Ada atau tiada ia dalam sesuatu makanan itu tidaklah menjadi satu keperluan sangat. Kalau ada makanan bertambah enak. Lazat. Itu kata En Ijat. Pensyarah fakulti kejuruteraan, Universiti Kerajaan Swasta. Juga mentor teater aku.

Dan aku pegang kata-kata itu. Dan aku hargai ruang seni ini sebagai wadah untuk mahasiswa berpencak. Bersuara. Tentang apa saja. Yang mereka rasakan betul dan suci. Itu pun selagi ruang ini masih belum kotor. Masih belum disekat-sekat.

Ok. Aku perlu siapkan drama pendek untuk projek kelas Tuan Haji sekarang. Berlakon lagi. Ceh.

Powered by Blogger.