komitmen

Wednesday, March 08, 2006 · Posted in

KOMITMEN

Aku sibuk. Nak pergi cc pun tak ada masa. Signal wifi dalam bilik Lalbi dah makin teruk. Kejap saja yang ada dan banyak yang putus. Baik aku makan biskut. Kenyang.

Lagi pun sekarang aku sibuk dengan teater aku. Tiap-tiap malam ada latihan. Pementasan pada 14 dan 15 haribulan ni. Poster dah tampal. Ada nama pelakon. Juga nama aku. Sebagai pengarah. Malam nanti dah mula buka kaunter tiket di PKP. RM2 saja.

Tapi lakonan masih huru hara. En. Ijat datang komen malam tadi. Katanya teruk. Banyak off! Bosan. Aku pun ada perasaan begitu. Aku dah dalam peringkat mental block!

Sebabnya komitmen. Setiap kali latihan pelakon tak pernah cukup. Aku malas nak cakap banyak sebab aku dah cakap banyak dah pun. Aku dah singkir seorang junior masa awal latihan dulu sebab tak ada komitmen. Sekarang aku dah tak boleh pecat-pecat orang lagi. Dah lambat.

Aku pengarah. Dan aku yang kena tanya, "Awak. Awak. Boleh datang tak latihan malam ni?" Dan dia marah aku. Pecat dia. Cakap aku tak profesional. Habis tu dia dah cukup profesional agaknya.

Baru aku tau perasaan seorang ketua bila anak buah dia main-main. Tak fikir langsung pasal sukses dalam kerja. Asal kerja siap sudah. Kenapa nak serius sangat brother ni?

Aku cakap kat diorang, "Korang kena buat betul-betul. Sebab korang yang akan mengadap penonton. Korang yang akan kena baling kerusi. Sebab persembahan korang berbayar. Orang tengok bola 5 ringgit pun boleh maki-maki. Apatah lagi korang. Aku tak apa. Aku duduk bawah. Kalau aku bosan aku keluar hisap rokok. Nak jadi apa jadilah."

"Sekian. Wassalam." Ujar aku meninggal mereka. Terkulat-kulat.

Powered by Blogger.