aku menteri pelajaran malaysia

Tuesday, February 13, 2007 · Posted in ,

AKU, MENTERI PELAJARAN MALAYSIA

Aku ada satu cadangan. Hapuskan PTPTN. Memberi pinjaman kepada manusia yang liat mahu membayar semula bagaikan memberi ikan kepada kucing yang belum tentu berjanji tidak akan berak di atas sofa kulitmu.

Alasan aku mudah. Sebagai negara kapitalis terpimpin hanya mereka yang berkemampuan dapat menikmati taraf pendidikan yang bermutu.

Kalau kemampuan famili kau hanya sekadar mampu menaja pengajian kau sekadar peringkat menengah tinggi terima sajalah.

Carilah duit kalau mahu ke universiti. Tak ada duit kau perlu kerja. Tak cukup duit? Kerjalah lagi.

Sesiapa pun akan marah kalau hutangnya tidak dibayarkan. Apa kau ingat ini rumah kebajikan!


AKU, PELAJAR MALAYSIA

Kata En. Khai. Pengajian di Jerman percuma. Kau tak perlu bayar apa-apa. Tapi kau terlalu sukar untuk lulus fasa-fasa ujiannya. Jadi graduan-graduan Jerman diakui penuh kredibiliti sebagai seorang intelek.

Konklusinya, untuk melahirkan banyak graduan intelek ialah dengan menyediakan pengajian yang percuma dan fasa-fasa ujian yang sukar.

Kalau tidak lahirlah pelajar-pelajar kosong macam kau. Juga aku. Mungkin.


AKU, SI PENJUAL DADAH

Rata-rata bila ditanya cara untuk menjadi cepat kaya bukannya dengan memasuki perniagaan multi-level tapi ialah dengan menjadi pengedar dadah.

Aku tak tahu. Mungkin mereka berkata demikian kerana mereka pernah mengedar dadah. Atau pun kerana selalu sangat dimomokkan dengan cerita tivi dan filem tentang kemewahan si pengedar dadah yang kewl bermercedes dan ber-spek hitam.

Dan rata-rata juga bila ditanya bagaimana mahu melangsaikan beban pinjaman PTPTN dengan pantas ialah dengan menjadi pengedar dadah.

Kalau suatu hari nanti jumlah pengedar dadah meningkat di tanah air adalah bukan kerana gilakan kemewahan tetapi sekadar mahu melangsaikan beban hutang pelajaran.

Agaknya, berapa kilogram dadah untuk aku dapatkan wang RM 40, 000?


AKU DAN DOA

Selain doakan ibu bapa kau.
Dan minta kau tidak dimasukkan ke dalam neraka.
Dan minta kau diketemukan jodoh yang sempurna.
Dan minta dimurahkan rezeki.
Kau juga perlu berdoa. Agar dapat melangsaikan pinjaman PTPTN-mu.
Moga-moga.

Powered by Blogger.