my sleeping tooth, wake up!

Friday, February 09, 2007 · Posted in

MY SLEEPING TOOTH, WAKE UP!

Sudah lebih 2 minggu tampalan komposit di geraham bongsu aku tertanggal. Kerana tidak mahu menunggu untuk menjadi sakit aku berjumpa doktor gigi di pekan BB.

Kata doktor, tiada guna lubang di geraham ditampal semula. Bukannya sebab lubang geraham tersebut telah sampai ke rongga pulpa tapi sebab geraham aku jenis 'sleeping tooth'. Tumbuhnya melintang dan membentuk ruang antara geraham di sebelahnya. Fungsinya tidak lain sekadar menjadi lubuk yang akan membiakkan karies-karies yang kemudiannya akan menghasilkan nanah dan sakit-sakit yang seksa. Ouch. Mendengar ceritanya aku menjadi ngilu.

Betul. Sebagai seorang yang jahil ilmu perubatan kata-kata doktor adalah satu dogma.

1 jam surgeri. Digerudi. Disiat. Dituil. Diketuk. Dicungkil. Dijahit.

Aku longlai. Rahang aku macam nak tercabut dari tengkorak.

Powered by Blogger.