abg bas yg tuturnya penuh gundah

Monday, February 19, 2007 · Posted in ,

ABANG BAS YANG TUTURNYA PENUH GUNDAH

Komuter yang menyesakkan. JPJ yang datang menyerang. Dan bas yang pemandunya hilang.

Makin banyak aku bengang dengan pengangkutan awam Malaysia makin banyak pula masalah tentang pengangkutan awam yang datang. Bertimpa-timpa.

Aku rasa bersalah amat mengheret Syem dan Jarul berkongsi malam minggu yang meletihkan. 3 jam kami tunggu bas macam bodoh sejak pukul 11 malam. Abang bas cakap, bas datang pukul 2.30 pagi. Kami tunggu. 2.30 pagi kemudiannya dia cakap, bas datang pukul 5 pagi nanti.

Gila!


GADIS KAUNTER BAS DAN PROVOKASI SIA-SIANYA

Seorang gadis kaunter bas provok kami untuk berpiket. Kononnya mahu tuntut pelepasan dari JPJ. Aikk, JPJ yang salah?! Ini tanggungjawab syarikat baslah. Kenapa nak lagakan kami dengan JPJ? Kami cuma tau nak balik kampung. Soal permit atau dokumen sah atau tidak itu tanggungjawab korang!

Dia silap kerana rata-rata penumpangnya kali ini ialah mahasiswa yang tahu berfikir dan bijak beremosi. Lalu kami relakan dia terjerit-jerit. Kasihan.


AKU PUNYA TIKET JARUL YANG MARAH

Bagi Syem, menghantar aku pulang bagaikan satu kenikmatan. Seperti menghadiri acara Sure Heboh. Dan dia akan bersantaian menikmati gadis-gadis cantik dan seksi yang melintasi segenap hentian. Fuh fuh. Dihembusnya asap rokok. Nikotin barangkali sekadar escapisme bagi dia meredakan ghairah nafsu yang tertahan-tahan.

Tapi Jarul kali ini sekejap-sekejap hilang. Tiga empat kali dia mudik ke kaunter bertanyakan tentang bas. Rasa sedikit bersalah juga. Aku yang mahu bercuti tapi Jarul yang tak puas hati. Barangkali dihambat rasa bersalah kerana inilah kali pertama dia membeli tiket yang malang untuk aku.

Bagi meredakan ketidakpuasan, dia berhenti berbicara dengan seorang lelaki, juga penumpang yang malang seperti aku dan yang lainnya. Diluahkannya segala permasalahan. Keadilan tiba-tiba sahaja dapat memesrakan sesiapa sahaja.

Aku dan Syem sekadar memerhati. Bukan pada lelaki, si teman bicara Jarul. Tetapi pada adik perempuannya itu. Yang err.. Seksi!! Gadis Melayu chinese look dengan singlet putih ketat yang dipenuhi ropol bunga warna hijau menghiasi bidang dadanya. Jeans! Ya, dan jeans ketat itu rasanya begitu sempurna melitupi kembang punggungnya. Gila!! Tutur hati aku. Syem menyedut nikotin dalam-dalam. Dan Jarul tiba-tiba aku lihat memicingkan matanya. Digigit-gigitnya bibir bawah.

Aku cuit Jarul, "Aku tau kau tengah marah. Tapi sekarang kau marah dalam ghairahkan?"

Jam terus berdetik. Jarul menggigit bibir bawah. Syem menyedut nikotin dalam-dalam. Dan aku tak henti-henti menyebut kata gila.

Ah, indikator dosa kami bertambah lagi malam ini.

Powered by Blogger.