rokok lagi..!

Monday, November 01, 2004

rokok lagi...!

winston churchill dan sigarnya...

Akhbar Utusan sekali-sekala memang mengamalkan demokrasi media yang mana sesetengah akhbar arus songsang lain tak mampu lakukannya. Akhbar lain hanya mampu menjerit tentang ketidakbebasan media arus perdana walhal akhbar mereka sendiri agak condong ke arah ideologi sendiri. Jarang sekali bersifat kontra dan kritik kepada diri sendiri...

Ini yang aku suka Utusan. Artikelnya bercampur-campur macam rojak buah. Walaupun lebih banyak pronya tapi masih mengeluarkan kontranya.

Cuma kolum kontranya terlalu kecil. Terlalu kecil untuk rakyat Malaysia membacanya. Di sudut bawah! Oklah. Aspirasi kerajaan katakan...

Dalam giat menyahut seruan kempen TAK NAK, apa kata baca sebentar artikel tulisan Mazlan Nordin kat SINI. Kalau korang perasan ini adalah artikel yang ke-3 yang beliau tulis tentang rokok di dalam Utusan.

Mungkin dia menulis sebab dia juga seorang perokok atau pun mungkin juga dia berasa bahawa dia bertanggungjawab mewakili golongan rakyat yang menghisap rokok.

Berikut merupakan beberapa petikan artikel beliau:

"Ia juga boleh ditujukan kepada berbagai-bagai pihak jurusan lain yang mahu mewujudkan dunia serba sempurna." -per 10

"Tidak ada negara Islam lain, termasuk Arab Saudi, yang menghukumnya 'haram'.'' -per 13

"Di waktu berbagai-bagai pihak mahu mewujudkan alam sekitar yang serba bersih maka yang merokok menjadi pariah masyarakat dan dengan itu menjadi sasaran untuk dikecam, dibuli atau dihukum" -per 14

"Lagi naik harga, lagi diingini.'' -per 18

"Ertinya, lagi dilarang, lagi mereka merokok!" -per 20

Ini yang kita mahu. Dia bukan perokok semberono! Dia mempunyai fakta kenapa dia menghisap rokok. Dia bukan melihat pada harga dan 1001 kimia di dalam rokok tetapi dia melihat lebih jauh dari itu. Dia melihat tentang diskriminasi, harga diri, ketelusan dan hipokrasi!

Kelambu: Tanya balik diri sendiri kenapa korang hisap rokok? Kalau jawapannya hanya untuk macho atau release tension baik korang berhenti!

Powered by Blogger.