adli dan majalah 3

Saturday, November 06, 2004

adli dan majalah 3



Aku tengok Majalah 3 malam tadi. Nampak Adli sedang control percakapan untuk segmen bertajuk 'Flat Pekeliling' hasil suntingannya. Haha..., macho!

Aku teringat masa kami lepak minum-minum bersama Hanis, A.Lan dan adiknya hari Rabu lepas di Restoren Nasmir, Simpang Kuala, Alor Star.

Adli mai ambil aku kat rumah dengan AD Resort nya.

Seingat aku dah dekat 2 tahun lebih aku tak jumpa Adli. Maklumlah masing-masing sibuk. Aku dengan kuliah aku dan dia dengan assignment Majalah 3 nya.

Dia memang tak banyak berubah. Still hensem cuma perutnya sedikit mengalami tumbesaran. Tapi masih tak dapat menandingi tumbesaran Hanis! Hehehe... Mungkin resam orang berkerjaya begitu.

Oleh kerana dia telah membelanja kami minum masa tu terpaksala aku mempromosikannya kepada korang. Mungkin aku boleh tumpang glamournya tak pun dirinya akan bertambah glamour lagi.

Adli sekarang bekerja sebagai jurnalis/wartawan Majalah 3. Nama penuhnya ialah MOHD ADLI EFFENDY MOHD ZAKI. Alaa.., yang selalu bercakap di lokasi tu. Tak caya tengok senarai ketiga nama wartawan!

Adli seorang Bugis dan memiliki black belt Taekwondo. 1st Dan. Masa sekolah dia amat suka menyanyi di atas pentas. Dia menggilai digilai gadis-gadis seusia, lebih muda dan berusia. Ya, dia memang berbakat!

Aku pernah meramalkan dia akan menjadi bintang filem atau pelakon drama tapi dia akhirnya menjadi wartawan Majalah 3. Tekaanku sedikit meleset tapi sekurang-kurangnya dia telah menjadi orang tv!

Semenjak dia menjadi jurnalis aku ingat dia akan menjadi sedikit serius, bercerita tentang kehidupan, alam kewartawanan dan dunia politik. Tapi bagus, dia masih tetap dengan lawak bodoh dan lucahnya ketika bersama-sama kami.

Apabila seorang kawan kita menjadi sedikit glamour, aku tidak dapat mengelak dari menumpang bangga dengannya. Percayalah!

Apabila kawan aku yang lain tengok Majalah 3 aku takkan segan-segan cakap, "Tu lah member aku yang naik basikal pegi tengok wayang masa sekolah dulu." Kewl kan...

Masa tengah asyik bersembang, Hanis buka cerita yang Adli pernah jatuh motor masuk longkang. Katanya, "Bayangkanlah motor tak bergerak tapi tiba-tiba Adli hilang dan jatuh ke dalam longkang?" [cakap ala-ala misteri]

Aku mula teringat, pernah satu masa tu ketika syok ke sekolah dengannya, tali begnya tersangkut ke dalam rim basikal dan dia pun tergolek secara akrobatik di khalayak ramai. Dan aku pula masa tu hanya mampu cuak dan mengawal gelak...

Aku juga teringat bahawa dia pernah accident jatuh motor sensorang kat roundabout masa kitorang ada taekwondo tournament. Motor teruk. Lukanya pun teruk...

Baru aku tahu. Rupa-rupanya Adli kurang bernasib baik dalam arena bertayar 2 ni.

Mungkin itu liku-liku yang perlu dilaluinya untuk menjadi seorang wartawan berjaya. Sekarang dia tak perlu malu lagi disebabkan basikal atau motor kerana dia kini sudah berkereta dan ditaja TV3! Malahan dia bakal mempunyai kereta sendiri tak lama lagi. Bukan itu saja dia juga pernah menaiki helikopter!

Ya, dia tak perlu takut untuk jatuh dari kenderaan bertayar 2 lagi kerana dia kini sudah bertayar 4 dan pernah menaiki kenderaan bertayar 3 dan berkipas!

Tahniah untuk Adli! Moga berjaya dalam kerjaya dan mengingati kawan-kawannya. Aku menunggu dia melakukan kejutan dalam karier jurnalisnya. Bulih gitu Adli..? :)

Kelambu: Belanjalah kami lagi... :)


Powered by Blogger.