jangan sedih

Friday, November 12, 2004

jangan sedih

'bantulah miskin hina...' - petikan lagu 'Sesuci Nazam Lebaran' - Siti Nurhaliza

Ya, miskin itu pastinya HINA...

Kita sudah sekian lama menjatuhkan taraf hina ke atas orang miskin dan kita pun menyanyikannya dengan girang sekali! Bagus!

Mengapa mesti ada lagu-lagu sedih untuk Hari Raya?

Hari Raya ialah Hari Kebesaran. Hari Kemenangan. Hari Senyuman. Hari Kemaafan!

Pada hari itu kita akan cuba menggembirakan sesiapa sahaja tidak kira apa pun status mereka. Bukannya menyumbatkan mereka dengan kesedihan-kesedihan yang menyesakkan rongga hidung dan kepala otak.

Apakah ada lagu-lagu hari perayaan kaum lain yang meratap-ratap hiba kerana tidak dapat pulang ke kampung?

Apakah ada lagu-lagu hari perayaan kaum lain yang sedih dan pilu kerana tinggal sebatang kara dan tiada tempat mengadu?

Mana ada!

Apakah orang Melayu saja yang suka menghasilkan lagu yang bertemakan meratap-ratap dan meleleh-leleh hingus serta gelema (kahak) mengalahkan lagu Hindustan?

Ini Hari Raya bukannya Hari Putus Cinta! CILAKA!

Cuba dengar lagu M. Nasir- Suatu Hari Di Hari Raya=>ini barulah dikatakan betul-betul lagu raya biarpun masih bernada melankolik (mendayu-dayu, meratap). Tapi bila mendengarnya jiwa kita terasa berbunga, penuh kesyukuran, kemaafan, kegembiraan dan kerinduan.

Kepada komposer-komposer lagu Raya Melayu. Hentikan lagu sedih untuk Hari Raya kita. Dahlah menonton drama sedih, duit banyak berhabis di hari raya pun sedih, tak dapat balik beraya pun sedih, tak ada baju raya pun sedih, masa bersalam pun sedih, potong bawang pun sedih, bakar lemang pun sedih...

Jadi apa yang kita GEMBIRAnya...?

Jadi sempena Aidilfitri yang akan menjelang nanti tidak kira siapa pun anda tolonglah jangan dok sentimental-sentimental sangat. Tarik nafas, depa tangan, buka mata besaq-besaq, ghenyih (senyum) luas-luas dan cakap YEA..! YEA..! RAYA..! YEA..! YEA..! RAYA..!

Kelambu: bergembira seadanya...

Powered by Blogger.