pantun, musuh, bimbang

Monday, December 06, 2004

PANTUN

Lokasi=> Dewan Raja Lumu, Muzium Alam Shah, Shah Alam
Tarikh=> Ahad, 05/ 12/ 2004, 2.46 ptg

Lain kali kalau dipaksa lagi menyertai pertandingan pantun sebegini aku lebih rela menyertainya dengan menyarung karung kertas ke muka.

Ini bukan pertandingan pantun Ujang tapi pertandingan pantun peringkat Negeri Selangor! Aku membawa nama universiti dan bukan hanya menyertainya untuk melengkapkan kalendar kebudayaan negeri dan aktiviti persatuan! Aku tak gilakan duit dan sijil penyertaan!

Berpantun untuk bertanding mesti ada dua ciri:
i) berpantun dengan gaya=>puitis dan berbahasa
ii) menggayakan pantun=>lenggok intonasi dan lagak

Aku hanya pandai berpantun dengan gaya tapi aku tak pandai menggayakan pantun. Tak guna kita berpencak kalau tiada tari silatnya. Tak guna masuk pertandingan pantun kalau tiada bunyi bahasanya. Ceh! Ceh! Ceh!

U***** hantar 3 grup! Grup yang bertanding semuanya 6 grup dan grup kami semua kalah! Grup aku masuk separuh akhir bukan sebab hebat tapi sebab bertuah menjadi pasukan keempat atau terakhir ke separuh akhir!

Jadi apa yang hebat?

- Grup IPT lain pakai sampin, kebaya, baju kurung dan songkok; grup kami pakai jeans, kemeja hitam, jaket universiti=> Sabahan pakai baju Hong Kong lip-lap lip-lap, As pakai baju kugiran, Linda pakai baju clubbing, Aku pakai kemeja hitam Lalbi yang dipinjam curi! Maafkan aku!
- Grup IPT lain semua pantun dapat dijawab; grup kami tak semua pantun dapat dijawab...
- Grup IPT lain ada lenggok bahasa dan badan; grup kami ada err...., "eh, cepatnye..., baru je nak jawab.."
- Grup IPT lain ada Awan, Pawana, Sirna dan Cerlang; grup kami ada Naga, Thaipusam, Pak Shuaib dan Mat Rempit!

Aku suka pantun Sabahan yang ini:
Merayau racau si anak naga,
Dijerat mati si sami Lohan,
Warga emas ke mana harga,
Mengapa terbiar di anjung kebajikan.

Lohan ialah sejenis hikmat di dalam komik King of Fighter yang dimiliki oleh karakter Lin.

Hahahahaha........ Aku SUKA!

Kelambu: Kata pengacara majlis kat Sabahan, "Pemantun pertama pakai gigi palsu agaknya ye..." Hahahaha....



MUSUH

Junior: Abang Yusdi saya nak join *PKKU la...
Sabahan@Yusdi: Tunggulah kitorang buka register nanti...
Hamazrul: Baik jangan masuk! Masuk PKKU banyak musuh tau...
Aku: Haah, musuh dalam selimut... Lebih baik jangan...
Hamazrul: Tapi sekarang musuh dah tak duduk dalam selimut. Dia duduk dalam kelambu!
Aku: (terkejut dan gelak)

*persatuan kesenian dan kebudayaan U*****

Kelambu: Aku bukan musuh! Aku tak membunuh! Aku tak merusuh!



BIMBANG

Kawan baik jatuh tangga. Tulang kakinya retak. Belakang sakit. Katanya malu. Malu didukung boyfriend kawannya, malu diinject doktor di tempat kejadian dan malu diperhati manusia-manusia yang sedang makan.

Dia hantar mesej, "Kami tak mau pi Seven Eleven dah.. Kami tak mau mengaji kat sini lagi...!"

Aku bimbang! Aku bimbang dia lari balik kerana malunya. Tapi aku tau dia sedang menguji bimbangku...

Kata Roosevelt, 'Tiada guna hidup seseorang itu selagi tiada kebimbangannya tentang sesuatu'

Aku mula terfikir, apakah sebelum ini hidup aku tak berguna?

Ya, sekarang aku mula terasa hidup aku sedikit berguna setelah sekian lama aku rasa aku ni tak berguna! Hahaha...

Kelambu: Kami dekat tapi jauh.. Kami jauh tapi dekat..

Powered by Blogger.