cerita puduraya

Thursday, March 31, 2005 · Posted in

CERITA PUDURAYA

Ini cerita daripada sekian banyak cerita Puduraya. Cerita beberapa tahun lepas.

Seorang lelaki separuh abad menghampiri aku yang sedang menunggu bas. Aku mengagak. Ni mesti nak pow aku. Aduh..., pasrah aje lah.

Dia duduk sebelah aku. Dia bercerita itu dan ini. Pasal politik, remaja terlampau dan diri aku.

Aku suka menyendiri dan memerhati. Bagus. Tenang. Orang sebegini selalu melihat sesuatu yang orang lain tak nampak. Dia yang kata. Bukan aku kata.

Dia nampak rokok. Dia minta. Aku bagi. Dia cerita lagi.

Dia seorang cikgu yang sedang bercuti tanpa gaji. Dia tunjuk surat cuti tanpa gajinya. Sebuah sekolah rendah di Melaka. Aku tengok. Tapi surat tu fotokopi. Cakapnya lagi, isterinya dibawa lari (syok kat orang lain). Ikut Indon yang juga kawan baik yang ditolongnya dulu. Tapi kawan baik dia khianat. Dia kecewa. Dia menangis.

Aku mula percaya sedikit demi sedikit.

Dia cakap dia sebatang kara sekarang. Anak-anaknya diserahkan kepada mentuanya. Dia menangis lagi. Aku sedikit segan.

Dia tak tahu mana nak tuju. Dia minta aku 15 ringgit. Nak beli tambang balik Melaka dan susu anaknya. Aku menipu. Aku cakap aku tak ada duit sebanyak tu.

Dia minta lagi. 5 ringgit pun jadilah habuan dia turun ke Klang, rumah mentuanya. Aku pecahkan duit beli air mineral. 5 ringgit aku bagi kat dia. Pemberian yang tanpa keikhlasan.

Dia mengambil masa sejam lebih untuk bercerita sebegitu kepada aku. Hanya untuk menagih sedikit duit yang belum tentu lagi dapat diberi orang yang mendengar ceritanya.

Diakah yang menipu atau aku yang berhati batu? Mungkin cerita dia benar.

Otak aku jawab, takkanlah seorang cikgu tak ada duit. Selekeh saja tengok. Betulkah 15 ringgit sudah cukup untuk balik ke Melaka dan beli susu? Susu apa dia nak beli? [logistik]

Hati aku jawab, takkanlah nak minta duit sanggup bercerita dekat sejam lebih. Baik minta terus. Busuk-busuk dapat seringgit. Kalau seorang seminit dia dapat minta seringgit maka dia hanya perlukan 15 minit untuk cukupkan 15 ringgit. [artistik]

Akhirnya aku bagi juga duit sebab terpaksa tapi hati aku tak ikhlas langsung. Aku cuma menghabiskan duit aku tanpa dapat apa-apa. Zero! Apakah hati aku sudah tak ada rasa belas lagi?

Perlahan-lahan aku kesal sebab sekeliling aku banyak mengajar aku menjadi manusia yang berhati batu.

-singgah sekejap di blog Hazman-

Kelambu: Berikan saja duit itu..

Powered by Blogger.