tv dan monolog

Sunday, March 27, 2005 · Posted in

TV

Exam sudah habis.

Ya, sekarang aku bercuti. Tak lama cuma 2 minggu saja.

Situasi rumah tak ada yang baru. Kolam ikan kat laman masih kering macam dulu.

Kalau dulu tengok Astro kat tv 29 inci tapi sekarang tengok Astro kat tv14 inci saja. Biasalah tv cap ayam.

Dunia terasa kecil. Mungkin itulah perasaan bila dah biasa dapat yang sedap-sedap. Bila biasa naik Mercedes dan tiba-tiba kena naik Kancil mesti serba tak kenakan?

Baik tengok pc aku yang bersaiz 17 inci ini.


MONOLOG

Lokasi=>Taman Budaya, Alor Star, Pumpong
Tarikh=>Sabtu, 26/03/05, 9.10 mlm.

Tengok teater tajuk Monolog karya Katarsis di Taman Budaya Alor Star. Hasil persembahan grup Akrab.

Baru aku teringat yang aku pernah tengok persembahan diorang 4 tahun lepas di tempat yang sama. Masa tu masih tak tau apa-apa. Sekarang taulah sikit-sikit.

Grup dia orang menang Johan Pekan Teater Kedah 2001 dan Festival Teater Kebangsaan 2001.

Kisah kemelut seorang pemuda mencari kebenaran dan berbicara di bawah monolog antara Tuah dan Jebat.

Bendahara berpakaian Portugis dan Sultan berpakaian samurai Jepun.

Ada hakim berwajah badut, pendakwa raya berwajah syaitan dan peguam bela seperti wayang kulit dan berbicara slanga Melayu Siam. Mereka membicarakan kes pemuda yang didakwa menghasut khalayak yang mahu mengangkat Jebat sebagai Hero.

Lakonan yang berkarakter dan penyampaian yang jelas. Otak berputar-putar sepanjang sesi persembahan bermula.

Pendakwa Raya-"Mengangkat Jebat sebagai wira samalah seperti mengangkat Bush sebagai hero keamanan iaitu menyerang Iraq atas dasar keadilan dan keamanan sejagat. Saddam pula dituduh sebagai pengganas dan terrorists. Padahal Jebat itu pembunuh, kaki seks..."

Peguam Bela-"Saya bantah yang arif. Apa ni dok sebut seks seks seks. Gila seks ke apa...? Malu la sikit depan orang ramai. Mana pi budi bahasa budaya kita..?"

Hakim- "Kau bercakap dia bantah. Dia bantah kau bercakap. Sampai bila nak habis? Aku nak kes ni cepat-cepat-cepat selesai. Tak mau jadi macam mahkamah syariah! Faham!"

Jebat-"Mengapa derhaka aku kepada sultan dijadikan isu. Sedangkan manusia itu sendiri sudah sekian lama menderhaka. Hah tu.. satu, dua dan tiga. Nak buat cd cetak rompaklah tu. Mencuri hasil orang. Bukankah itu menderhaka namanya."

Memang patut grup ini menjadi johan kebangsaan pada 4 tahun lalu. Karya yang sarat dengan makna. Penguasaan pentas dengan gerak dan olah tubuh yang mantap. Susunan prop yang menarik. Berbicara dari bingkai dan pada akhir teater kanvas putih dilabuhkan pada setiap bingkai. Kata pemuda, "Cantik tak lukisan saya? Mahu beli? Kalau tak mahu beli saya balik dululah. Bosan!"

Persembahan tamat.

Kelambu: Tengok sorang-sorang ja... huhuhu...

Powered by Blogger.