customer always right

Sunday, September 05, 2004

customer always right

Lokasi=> Restoren Soto, Seksyen 8, Shah Alam, malam (waktu perdana)

Hari ini tiba2 aku dan Ayie berdebat dengan Wan pasal isu2 kepenggunaan. Semuanya gara2 nasi goreng Thai yang nasi gorengnya lebih banyak bawang dari ayamnya. Aku dan Ayie pula dapat banyak ayam. Tu yang Wan membebel tak puas hati sampai tersembur2 bawang goreng dari mulut.

Ayie: Tak elok mengomel depan rezeki. Terima je lah. Dah rezeki kau hari ni.
Wan: Sebab orang Malaysia macam kaulah banyak masalah kepenggunaan tak selesai. Sikit2 rezeki. Kalau Orang Putih dah lama kena sita dah kedai macam ni. Customer always right!
Aku: Tu Orang Putih. Kita orang Melayu. Masa bayar nanti kau pergi cakap kat pakcik tauke. Kau pergi sound direct, tak pun kau kias2. Pakcik, saya order nasi goreng Thai tadi tapi dia bagi nasi goreng bawang.
Wan: Sebab tu Melayu jumud. Kita sebagai pengguna, kita kena guna hak kita. Sebab tu kat negara barat para peniaga tak berani nak ambil remeh temeh benda2 jual beli ni. Silap2 boleh naik court. Ni nak kena report MBSA ni.
Aku: Tapi selalunya orang yang selalu komplen ni, benda2 yang dia nak komplen tu selalu jadi kat dia. Ambik contoh Salleh. Dia selalu bengang pasal order lambat sampai. Kalau kau perasan yang lambat sampai setiap kali order ialah dia bukan orang lain...
Wan: Ah, tu pasal order lambat. Ni order tak berbaloi dengan harga.
Aku: Kalau aku jadi kau. Aku tak report. Aku makan nasi tapi tak sentuh langsung ayam.
Wan: Kalau aku macam ni... (sepah2kan ayam dan nasi atas table)
(couple kat table sebelah usya)
Ayie: Kalau aku minta ayam kat kawan!

Kelambu: Selalu minta lain dapat lain...

Powered by Blogger.