antoo fighter- geng hero tak berapa nak hero

Thursday, December 04, 2008 · Posted in

ANTOO FIGHTER - GENG HERO TAK BERAPA NAK HERO

antoo_fighterSebagai penonton biasa, sesebuah filem itu boleh dikatakan mantap sekiranya ia bergerak dan 'kena' dengan genre yang hendak dipersembahkan. Kalau filem seram, kenalah seram betul-betul. Kalau filem cinta, biarlah sampai aku hiba. Kalau filem perang biarlah sampai aku keluar panggung rasa macam nak jadi askar. Kalau filem lawak, biarlah sampai aku gelak tak ingat punya. Senang.

Semalam. Aku tengok Antoo Fighter (AF). Secara personalnya, AF ialah filem aksi CGI yang tak berapa nak menjadi. Serba tak kena. Sampai satu tahap, aku naik rimas. Serius wei.

Secara klisenya, naratif filem-filem macam Antoo Fighter ni sama saja. Ada geng baik. Ada geng jahat. Ada aksi-aksi kejar-lawan-letup. Mula-mula geng baik kalah. Kemudian, geng baik ni balik bincang-bincang dan berlatih secukup rasa, maka akhirnya, geng baik pun berjaya mengalahkan geng jahat di hujung cerita. Mudah sajakan. Hollywood pun pakai resepi yang sama. Filem hero berkumpulan memang kena macam ni. Tak boleh twist-twist sangat. Sebabnya, sasaran penonton utama ialah budak-budak. Apa jadah budak-budak nak tengok cerita serius? Baik diorang balik rumah saja belajar Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris.

Jadi, filem jenis macam ni aku sangat berharap dapat menonton aksi-aksi serba mengetarkan, gajet super special, awek cun dan seksi, geng jahat yang brutal lagi kuat.

Oke. Mungkin orang samakan filem ni dengan Ghostbuster. Tapi bagi aku, rancangan paling sesuai sebagai penanda aras untuk AF ialah siri hero 5 keluaran Jepun. Contoh: Power Rangers. Maskman. Flashman.

Ulasan ringkas aku. Aku tak suka AF sebab pembinaan karakter dalam geng baik dan geng jahatnya teruk gila. Karakter dalam AF longgar+separuh masuk+ tak siap+gelabah anak ayam+entah apa-apa+lawak tak jadi = TERUK.

Gajet-gajet menangkap hantunya tak special langsung. Aku tengok AF tanpa perasaan apa-apa dengan dahi penuh kerut. Tak rasa apa-apa. Ya, aku tak terasa ternanti-nanti pun kemunculan geng AF ni untuk menyelamat dunia daripada setan.

Kalau aku budak kecik, aku masih boleh sukakan Cicakman tapi untuk suka kepada AF, ya ampunnn...

Dengan ini aku isytiharkan Antoo Fighter adalah lebih teruk daripada semua man-man Jepun berlima. Sekian, terima kasih.

schap/s: untuk Antoo Fighter aku bagi 2 bintang tapi untuk Scha aku bagi 6 bintang! Muktamad! Heh..

Powered by Blogger.