Lukisan Agung Pertama Saya

Monday, December 22, 2008 · Posted in

Masa di Johor dulu cakap Kedah aku pekat. Asal ada presentation budak kelas gelak. Asal budak kelas gelak aku ada presentation. Macam tak pernah dengar orang cakap utara. Aku rasa dorang semua ni bengong juga. Aku kata macam ni sebab kawan aku, Zamri ingat aku ni orang Kelantan. Sebelum dia tau Kedah dan Kelantan ni jauh berbeza, selama ni dia ingat siapa saja yang cakap selain cakap KL (Riau Lingga), orang tu ialah budak Kelantan. Memang jahiliah punya pengetahuan. Cet.

Satu hari aku sketch satu produk. Masa tu kami ada projek bungkus telur dalam straw dan baling dari tingkat tiga. Kalau telur pecah, potong markah. Kalau potong markah, kuranglah carry mark.

Lukisan tu aku lukis dengan penuh kasih sayang. Penuh dedikasi. Komited. Profesional. Cekap. Betul. Amanah. [Boleh tambah lain-lain slogan di sini]. Pada pandangan mata aku memang dah cukup tabik dah.

Lepas siap aku tunjuk lukisan tu kat En. Zin dengan hati berbunga ria dan senyum menguntum mekar. Dia tengok dan belek lama lukisan agung aku tu. Dia tanya,

Kau tau lukisan kau macam ape?

Aku geleng kepala penuh teruja. Penuh saspen.

Macam sial!!
.
.
.
Di luar kelas. Aku baling lukisan agung 'sial' tu dengan penuh rasa hiba.

Powered by Blogger.