Histeria - Adrenalin Membuak-buak; Cicakman 2 - Sedap Tapi Separuh Masak

Saturday, December 20, 2008 · Posted in

update!!
filem_histeriaSebelum ni aku selalu harap ada pembikin filem tempatan buat filem yang banyak darah. Ala-ala Chainsaw Massacre dan Saw. Tapi, perlu ditegaskan di sini bahawa melihat filem penuh aksi kelar, putus dan darah bersembur itu tidaklah bermakna aku seorang kriminal ok.

Malangnya, selepas Misteri Rumah Tua, tak ada lagi filem seram tempatan yang betul-betul memuaskan nafsu darah aku. Oh ya, ketika ini aku menaip sambil minum sirap dan jilat bibir.

Tapi, kali ni Histeria muncul. Dengan sempurna. Ini filem seram ganas. Dia punya hantu raya memang tarak ampun punya. Sikit-sikit bunuh. Memang pembunuh profesional. Perlu diingatkan, hantu raya ni membunuh bukanlah dengan penuh kasih sayang, tapi semua mangsa [kecuali Liyana Jasmay dan Ainul Aishah] dibunuh tanpa menghiraukan perasaan pihak PIBG dan juga sentimen masyarakat langsung.

Darah merecik. Tubuh dicakar-cakar. Serius sadis. Serius terkejut. Serius kasihan. Semuanya bersatu padu menyerbu sanubari ini tatkala melihat gadis-gadis cantik sering menjadi mangsa ketidakpuasan hantu-hantu seluruh dunia. Seolah kecantikan itu satu dosa.

Sudah. Aku Merepek.

Bagi aku. Histeria sangat bagus. Seribu kali bagus dari Jangan Pandang Belakang. Walaupun aku harap ada banyak twist dalam filem ni, tapi setiap plot dalam Histeria [yang sudah dapat diteka] ini tetap mampu buatkan kau melekat di kerusi panggung dan cuba tidak ke tandas biarpun kau rasa nak kencing.

Cerita yang bagus buatkan kau akan rasa durasi filem sangat sekejap. Tiba-tiba eh, dah habis? Kesimpulannya, aku menggesa kaki-kaki wayang ataupun apa saja kaki supaya turun menonton filem ni. Biarlah laris. Nanti James Lee kaya dia boleh buat filem yang lagi ganas dan lagi bagus. Mungkin lepas ni dia akan keluarkan pula hantu galah, pocong atau apa jadah hantu lagi yang lebih brutal dan semuanya boleh makan orang.

Ok. Bawa bertenang. Selamat menonton. Empat setengah bintang!

*Sampai hati hantu raya bunuh Scha.
.
.
.
.
.

CICAKMAN 2 - SEDAP TAPI SEPARUH MASAK [19 Dis. 2008]

filem_cicakman2Pertama. Bandar Metrofulus dalam Cicakman 2 nampak sungguh hidup. Macam Batman dengan Gotham City, begitulah Bandar Metrofulus dengan Cicakman. Original. Memang tak sama langsung. Ini yang buat aku suka. Kalau aku kanak-kanak, aku dah boleh mimpi tinggal di Metrofulus dengan memakai kostum Cicakman.


Kedua. Yusri kata, jangan bandingkan Cicakman dengan produk luar. Masalahnya, apa cerita Cicakman ada serupa sama itu Spiderman dan Batman?

Ketiga. Serius aku rasa kacau dengan CGI dan aksi stunt zaman Gaban dalam filem ni. Bagi aku, Cicakman 2 patut kurangkan efek CGI yang melibatkan aksi lawan-lawan. Sepatutnya lebihkan aksi real stunt saja. Cukuplah dengan Cicakman beraksi supersonik dan panjat bangunan, termasuk aura tuju-tuju api Ginger Boys. Tak payahlah susah-susah suruh Cicakman jadi Spiderman. Ataupun guna efek bullet time ala Matrix keterlaluan. Aku rasa, lagi bagus Yusry belajar aksi lawan-lawan Pendekar Kundur atau Pendekar Mata Satu. Ataupun aksi terjun berani mati macam Jackie Chan.

Keempat. Yusri nampak gigih untuk jadikan naratif Cicakman 2 kali ini sedikit kompleks. Ada beberapa unsur satira politik dan agama dalam filem ni. Bagus. Tapi aku rasa Yusri macam gopoh, longgokkan semuanya. Sudahnya, naratif dan plot dalam Cicakman 2 jadi separuh masak. Sampai aku cakap, gimme more, gimme more.

Kesimpulan.
Menonton Cicakman 2 tak adalah sampai tahap kau rasa nak baling kerusi macam dalam insiden mesyuarat bahagian Umno mana entah. Aku respek dengan Yusri sebab filemnya kali ni nampak dia macam rajin, walaupun gagal memenuhi piawaian superhero aku.

Sebagai seorang yang pernah berangan nak jadi Masked Rider Black masa kanak-kanak dulu, ini pesan aku kat Yusry, apa yang membuatkan superhero tu berbeza dengan orang lain ialah bukan sekadar kuasa magis yang dimiliki, tapi attitude dan nilai kental yang dipegangnya.

Elemen inilah yang akan buat penonton (kanak-kanak) akan rasa sayang gila dengan superhero tu. Dan rasa sangat tak puas hati kalau superhero tu mati. Dan juga rasa nak jadi penyelamat dunia menewaskan kejahatan. Mahu tak mahu, imaginatif sesebuah filem superhero sepatutnya macam tu.

Naratif filem superhero juga jelas. Ada protoganis dan antagonis. Hitam dan putih. Kebaikan melawan kejahatan. Namun, selagi filem tu tak buatkan aku rasa nak jadi superhero [dalam kotak imaginasi kanak-kanak] masa keluar panggung, ia sebuah filem superhero yang gagal bagi aku.

Aku bagi 3 suku bintang [kedekut]. :P

Powered by Blogger.