kritikus

Tuesday, November 23, 2004

KRITIKUS

-soalan-
Mengapa lebih banyak orang lelaki menjadi kritikus berbanding perempuan?

__________________________________

Kritikus bukanlah seekor tikus tapi manusia yang suka mengkritik...

Dalam Kamus Dewan kritik bermaksud huraian atau ulasan tentang kelemahan dan kekurangan sebagai menilai dan membuat kesimpulan tentang sesuatu.

Kritik juga memberi maksud teguran keras, kecaman dan bidasan.

Ada yang mengkritik kerana kebenaran dan ada yang mengkritik ikut sedap dia saja. Asal ada tak kena saja dia akan kritik. Itu pun termasuk dalam golongan kritikus!

Persoalannya, bagaimana mahu menjadi kritikus yang luar biasa?

Pertama-mencari kesilapan objek/subjek

Kalau kita awal-awal sudah meletakkan kebaikan pada sesuatu objek/subjek pasti kita tak dapat menjadi seorang kritikus yang luar biasa.

Contohnya, orang yang mabuk bercinta tak dapat menerima keburukan pasangannya walaupun benar. Tak caya try!

Seorang die hard fan sesebuah parti/kelab/persatuan pastinya tidak dapat menerima sebarang kritikan terhadap parti/kelab/persatuan sendiri. Tak caya try!

Sebabnya ialah dia sudah menetapkan kebaikan pada objek/subjek mereka dan bukannya kesilapan. Jadi untuk jadi kritikus yang baik ialah cari silap orang! Silap tak semestinya salah. Selepas mencari kesilapan barulah kita mencari kebaikan. Itu barulah dikatakan kritikus luar biasa!

Kedua-memerhati apa yang orang lain tidak/jarang memerhati

Semasa tengok tv/filem, kritikus biasa akan tengok baju pelakon tetapi kritikus luar biasa pula akan melihat butang baju dan jenama butang baju pelakon tersebut... Itu saja! Senangkan..?
_______________________________________

-jawapan-
Banyak orang perempuan melihat baju seseorang lelaki itu hanya pada jenama, gaya, jenis, warna dan apa yang dizahirkan retina matanya...

-tetapi-

Banyak orang lelaki melihat baju seseorang perempuan itu bukan sahaja pada bajunya tetapi di dalam baju dan di sebalik-sebaliknya. Percayalah..! :)

Kelambu: Selalu tengok orang tu guna tangan mana. Kiri atau kanan..:)

Powered by Blogger.