gathering raya utara

Thursday, November 18, 2004

GATHERING RAYA UTARA

lokasi=> Caveman BBQ Park, Sungai Petani yang tenang...
tarikh=> Selasa malam Rabu, 16/ 11/ 2004

lambang ketabahan para pemanggang!

Ini adalah kali pertama aku menyertai acara gathering dengan Geju. Aku dan Man selamat sampai pada jam 9.13 malam dan disambut Purbe. Turut serta bersama kami ialah geng Kedah Online=>Mat Net and da gang!

Acara BBQ kali ni memang kena dengan temanya=>Purbe...:) Ada pintu gerbang gua dan kenderaan diparking di tepi gua. Di dalam gua tak boleh parking sebab tak relevan dan realistik dengan suasana. Tahniah untuk Purbe...! Mungkin kak P-nut boleh buatkan 'tema kacang' dan abang TokeiPajak pula dengan tema 'mari bergadaian' jika mereka mahu menganjurkan BBQ di lain harinya.

Mulanya aku diperkenalkan pada uncle EP, abang TokeiPajak, kak P-Nut. Aku hanya sengih... Mereka memang baik, budiman lagi kacak dan anggun!

Berikut adalah para peserta yang menyertai BBQ Caveman.

Purbe, EP, TokeiPajak, P-Nut, Irja, Cempakabiru, Shahida, Mat Net, Mat Jan, Khairusy, Yadziz, Hazman, Sajen, 2 pembaca blogenita dan juga beberapa blogger yang barangkali tertinggal namanya di sini. Maaf...

aksi penuh kekenyangan

Oleh kerana terkenal dengan sifat lelaki Melayu pemalu terakhir, aku dan Man hanya mengambil kerusi bahagian tepi saja. Mujurlah ada cik Khairusy yang menemani kami bersembang. Mati-mati aku ingat cik Khairusy dari golongan pertengahan umur..! Rupa-rupanya masih muda dan kacak! Tapi sayang cik Khairusy dan keluarga terpaksa pulang awal kerana masa mencemburui. Dia perlu ke Kangar sebelum kembali pulang ke KL. Terima kasih kerana menyertai kami!

Mat Net dan kawannya pula turut menyusul selepas itu. Kata mereka, ada kerja yang perlu dibereskan... Kami pasrah...!

Ya.., Mat Jan mengenali aku. Aku bangga!

Tokei Pajak: belajar ke dah keje ni..?
Aku: belajar lagi...
Tokei Pajak: kat mana..?
Aku: UN****
Mat Jan: (menyampuk) Kelambu..? Laa.. baru kenai...
Aku: (sengih) haah... saja nak tgk Mat Jan dari jauh macamana orangnya... nak teguq segan... glamour sangat!
Mat Jan: (sengih)

Oleh kerana kami lelaki tulen maka hanya kami (blogewan) yang membakar makanan-makanan seperti ayam percik yang digolek di atas api, kepah yang dibakar sehingga ternganga isinya, sosej segar dari peti ais, puyuh golek yang menari-nari disirami kuah kacang, hirisan daging kambing segar dari bahagian dada yang bidang, sate ayam dan daging yang dibalik-balikkan bersama aroma menusuk sanubari dan juga ikan bakar yang mesti dibakar selama 10 minit bersama rempah rahsia yang sukar dipercayai kelazatannya! Ini menyebabkan para blogewan terpaksa mengamalkan pepatah sambil mengipas meminum air dan sambil menyepit mengunyah sate..

Kaum wanita (blogenita) sangat penyantun kerana hanya perlu mengunyah sambil bergebang-gebang mesra. Ketika makanan masih dibakar mereka masih mengunyah. Ketika blogewan habis mengunyah pun mereka belum juga mahu berhenti mengunyah. Tahniah!

TokeiPajak berbisik kepada kami, kita makan apa yang kita masak. Nanti baru tak ada orang komplen tak sedap...

Ya, betul tu. Pantang bagi seorang pemasak mengkritik masakannya sendiri. Mat Jan sudah membuktikan dengan menghabiskan sekotak sate, dua hirisan daging kambing, sosej segenggam, sepotong ikan berempah dan juga kepah-kepahan bersama ayam-ayaman... Nyam-nyam kata nafsunya.. Dia bukan saja menghabiskan masakannya malahan menghabiskan masakan orang lain... Tahniah Mat Jan....:)

Uncle EP bertindak sebagai QC Analyst (quality control) bagi mengawal mutu dan cara masakan para blogger. Purbe diiktiraf pemenang hanya kerana masakannya mempunyai asap yang sedikit. What?!

Kami memperoleh satu ilmu. Cara untuk mengenal pasti sama ada ayam itu sudah masak atau tidak di dalam kegelapan ialah dengan menyucuk garfu plastik yang dikembar dua ke dalam dagingnya. Percayalah!

Sesi akhir ialah sesi autograf beramai-ramai ke atas buku GT2 yang diedarkan dengan rakusnya oleh Mat Jan. Ya, Mat Jan sudah kaya pada malam tu.. Aku tidak kaya kerana GT2 aku masih dalam proses penghantaran... Sayangnyaaa....

Uncle EP meragui kejujuranku untuk menghantar pulang Irja ke rumahnya di Baling. Katanya, dia takut aku diapa-apakan oleh Irja... :P Akhirnya dia memutuskan agar Irja pulang bersamanya kerana dia akan balik ke Kulim. Irja marah-marahkan aku dan terus menarik muka 4.40 ptg.. Aku pasrah!

Apabila mengetahui aku datang dengan Man barulah uncle EP memberi pilihan kepada Irja sama ada mahu memilih cinta aku atau pun cintanya. Sudah tentu Irja memilih cintaku yang masih belum berpunya. Hahaha... :)

Ya, kami selamat menghantar Irja sehingga ke muka pintu rumahnya. Pukul 1.43 pagi..! Pagi terlalu buta untuk aku berjumpa dengan bakal bapa dan ibu mertuaku.. Hehehe... Lain kali saja angpa noo... :)

Ketika dalam perjalanan menghantar Irja, dia bercerita tentang kenderaan pakciknya pernah disamun dengan orang yang berpura kemalangan di sebuah jalan di situ. Kami pun mengambil cerita sadisnya itu sebagai iktibar di hari muka.

Jadi semasa balik, kami pun mengambil jalan lain. Tiba-tiba ada orang melambai kami. Bayangkanlah di dalam hutan getah kiri dan kanan dan suasana yang gelap lagi berkabus seorang manusia sedang melambai kenderaan anda dalam keadaan seluar senteng, tubuh tak bermaya dan secara tiba-tiba di tengah jalan raya! TIDAKKKKKKKK........

Man fikir orang tu accident sebab jalan memang berkabus gila. Jarak penglihatan cuma 15 meter saja! Dia sedikit kesal tapi dia suruh aku jalan saja. Katanya, kalau kami berhenti pun tak ada apa yang dapat kami lakukan di tengah-tengah hutan getah itu. Lagi pun kami bukan orang situ. Silap-silap cerita pendek boleh jadi cerita panjang...

Nak tahu apa pula yang aku fikirkan? Ya, masa tu aku hanya fikirkan tentang misteri nusantara saja. Jantung aku berdegup kencang. Pertamanya sebab 50 meter sebelum tu kami jumpa sebuah kereta rosak yang dibuka pintu dan hudnya. Kemudian lepas tu kami jumpa lelaki tu. TIDAKKKKKKK.........

Aku cuba fikir logiknya kata-kata Man tapi bayangan lelaki tu tetap menghantui. Memang seram GILA...!!

Sampai rumah selepas berbalas mesej satu dua aku terus tidur lena...

Ini adalah gathering yang cukup horror bagi aku! Percayalah!

Powered by Blogger.