kisah cinta dan desakan

Thursday, November 04, 2004

kisah cinta

Ini ialah kisah cinta kawan baik aku Johan (bukan nama sebenar).

Berbanding aku dia mungkin kurang pandai dalam akademi. Dia dapat gred 3! Di Malaysia apabila kurang pandai dalam akademi bermakna tipis peluang hidup/meminang anak orang.

Johan ambil sijil wiring dan keluar sebagai graduan wireman. Dia bekerja dengan sub-contractor Melayu. Kerja seperti itu sangat memerlukan persaingan dan bergantung pada bilangan projek. Ini menyebabkan gaji Johan selalu miss dan dia selalu kena latu sebab bos marah tak tentu pasal!

Masa tu Johan bercinta dengan seorang awek yang pandai sikit daripada dia. STPM! Dia bagitau aku bapak awek dia tak berapa suka dengan dia.

Aku tanya sebab apa? Johan cakap, "Ye lah, kita tengok kelaku (perangai) orang-orang tua sekarang pun kita dapat tau dia suka ke tak dengan kita. Kerja tak tetap macam aku ni mak bapak mana yang nak. Lainlah hang, universiti. Hensem pulak!"

Aku diam...

Lama lepas tu bapak awek dia meninggal. Lama lepas tu diorang clash. Aku malas nak ambil tau. Sebab kalau aku tanya, dia akan cakap awek dia salah dan begitulah sebaliknya. Aku rasa status diri memaksa cinta diorang berakhir begitu. Tak pun sebab cinta tak direstu dimakan sumpah bapak awek dia!

Mungkin banyak lagi kisah cinta seperti Johan...

desakan

Aku rasa kes-kes bunuh orang dan bunuh diri hari ini sedikit sebanyak berkait dengan cinta dan status diri di dalam negara aku yang terlalu mementingkan kecemerlangan kertas periksa dan status diri!

Dulu dalam SPM kalau kita dapat credit 4 (c4) untuk enam subjek kita masih dapat gred 1 dengan cukup-cukup makan. Orang akan puji kita sebab dapat gred 1. Sekarang kalau kita dapat 1A pun jangan haraplah orang nak pandang!

Sedar tak sedar nilai hidup kita kini ditentukan pada keputusan periksa! Sebab tu ramai pelajar non-muslim mati bunuh diri. Yang muslim pula lebih suka bunuh orang. Pantang kena hina, kena cabar terus kill kil die die! Sebab apa? Desakan hidup!

Dulu mak bapak tak kisah kalau seorang petani/kerja kolar biru datang meminang anaknya asalkan dia baik dan beriman. Tapi sekarang masih adakah mak bapak yang akan menerima pinangan seorang petani muda/kerja kolar biru yang baik dan beriman?

Aku tanya diri sendiri? Kalau aku jadi seorang bapak apakah aku akan menerima pinangan seorang petani muda berbanding seorang doktor muda?

Ya, sama seperti jawapan korang. Aku akan pilih doktor muda biar pun anak aku nanti lebih menyukai si petani muda!

Kalau semua orang mahu jadi doktor, engineer dan lawyer siapa pula mahu jadi petani, susun bata bangunan, operator kilang dan majlis bandaraya!

Ya, bagi saja kat pendatang halal atau haram!

Kerajaan cakap anak muda kita memilih kerja. Bukan memilih tapi desakan hidup yang memaksa anak muda kita memilih kerja! Peratus pinangan seorang pekebun sayur berjaya tentulah tidak dapat menandingi peratus pinangan seorang doktor yang kaya tapi menjual ubat batuk! Ini realiti dunia kapitalis kini! Bila engkau tak berada di atas jangan harap aku akan pandang kau walau dengan sebelah mata pun!

Dan siapa pula yang menentukan desakan hidup itu?

Patutkah kita menilai seseorang dengan kertas periksa? Bagi aku tak patut!

Benarkah Malaysia sama ada sedar atau tak sedar telah memaksa rakyatnya menilai seseorang manusia itu berdasarkan kecemerlangan akademi dan status diri semata? Bagi aku amat benar!

Masa aku balik kampung aku tengok yang tanam padi semuanya orang tua. 50-70 tahun. Apa akan jadi dengan Malaysia 20 tahun nanti? Siapa mau tanam padi untuk kita makan nasi?

Kelambu: Ya, pendatang pun akan tanam padi untuk kita! Tak pun kita eksport saja beras siam. Kita kerja hebat-hebat saja!

Powered by Blogger.